Update Jom kita ubah dari BN kepada PH untuk selamatkan negara >> Berita Malay 18

Oleh Md Zulaimi Kazin
Isu kematian akibat didera pelajar UPNM telah menjadi perhatian hangat Netizen. Selang beberapa hari seorang pemuda juga menemui ajal akibat dipukul di Pusat Membelibelah Alor Star... sebelum itu juga pihak pengurusan MARA membuat tindakan tegas memecat beberapa pelajarnya setelah didapati salah kerana mendera.. sudah tentulah mereka yg terpilih dari pelajar2 cemerlang.


Tidak boleh tidak kita kena semak dan kaji sistem pendidikan kita berjaya melahirkan warga negara yg menjadi impian kita atau melahirkan warga yg lebih individulistik. Dulu sibuk membicarakan falsafah pendidikan negara melahirkan insan kamil tapi hakikatnya kita melahirkan warga yg hanya pentingkan diri sendiri.
Bila bercakap pasal kenegaraan berapa orang boleh berbicara secara positif bentuk nagara macam mana yg kita inginkan, banyak yg akan kata selagi boleh cari makan tak perlu kisah apa nak jadi dengan negara.
Bila kita bicara soal alam sekitar, penggondolan hutan dan pencemaran sungai sebagai sumber air, berapa ramai yg sanggup luang masa membaca atau mendengar isu ini.... bila bekalan air tak ada mula bising panggil media, kenapa pemggondolan dan pencemaran alam sekitar kita tak panggil media buat bantahan... ini semua lahir dari sikap kepentingan diri sahaja.
Bila kita sentuh bab ekonomi dan keadaan makin meruncing ada yang akan jawab kami masih boleh bekerja lagi dan boleh isi minyak kereta lagi tanpa mereka fikirkan berapa ramai yg kena berhenti kerja dan peluang pekerjaan utk pelajar2 universiti makin tipis...juga isu ini tak akan berputar dalam kotak pemikiran orang yg lahir dari sistem pendidilan hari ini yg hanya melahirkan rakyat kepentingan diri sahaja.
Ya... penekanan soal nilai budi, akhlak dan juga cintakan negara tidak begitu kuat. Soal kebocoran sempadan dengan kemasukan PATI tidak ramai warga yg membicarakanya. Kemasukan warga luar dgn pass pelancung boleh berniaga berleluasa juga tak masuk dlm kotak pemikiran sebahagian besar rakyat Malaysia sedangkan berapa byk wang kita mengakir keluar setiap bulan. Juga lebih parah lagi bila aktiviti rasuah dan penggubahan wang haram seolah berlesen di negara kita juga menggambarkan semangat cintakan negara tidak lahir dr hati nurani setiap rakyat Malaysia.
Kalau benar kalian adalah warga yang sayangkan Malaysia jom kita ubah dari BN kpd PH

Subscribe to receive free email updates: