Update Kerajaan Teknokrat Pas akan 'pandu' negara - Tuan Ibrahim >> Berita Malay 18


Tuan Ibrahim Tuan Man
Tanggapan yang selalu tersilap ialah menganggap Pas hanyalah sebuah parti politik.
Pas sebenarnya lebih dari itu. Pas pada asasnya ialah satu gerakan dakwah dan tarbiyah ummah yang bertujuan mengajak kembali kepada ketauhidan dan menjauhi syirik.
Selain itu, Pas juga mengajak ummah untuk menentang perhambaan kepada harta, pangkat kebesaran dan menentang perhambaan kepada manusia dan sistem ciptaan manusia.
Politik membentuk sebahagian dari asas perjuangan Pas.
Penyertaan Pas dalam pilihan raya tidak sama matlamatnya dengan parti politik lain.
Dalam apa juga keadaan, Pas berusaha menzahirkan Islam di dalam semua aspek kehidupan, termasuklah politik.
Pas terus bekerja menyampaikan risalah dakwah kepada seluruh sendi masyarakat. Dakwah bukan hanya mengajak kepada Islam sebagai aqidah tetapi seluruh sendinya.
Jika kita menggunakan kebersihan awam dan tandas awam di negara Malaysia yang majoriti rakyatnya beragama Islam sebagai piawai, begitulah jauhnya lagi amalan Islam dipraktikkan di Malaysia.
Ini menjadikan persoalan-persoalan seperti kebajikan, kebersihan, keselamatan pekerja, pembelaan golongan tertindas, tadbir urus kerajaan, sistem kenegaraan sebagai medan dakwah yang sangat luas.
Bukankah semua ini adalah manhaj Islam sebagai penyelamat ummah?
Pembinaan tarbiyah ummah bermula seawal kelahiran. Semua medan besar dakwah ini tidak terikat dengan pilihan raya.
Kerana itu, ahli dan pimpinan Pas yang memahami perjuangan besar Pas sebagai satu gerakan dakwah, tidak akan terbelenggu dengan dogma bahawa kalau tewas maka habislah perjuangan.
Selain dakwah, Pas juga berusaha untuk memperbaiki diri.
Pas juga berusaha untuk menentang kemungkaran, menukar parti yang korup, rasuah dan pelbagai kelemahan yang ada dengan Islam sebagai pemandu.
Pas bekerja keras bagi mencapai kemenangan setiap kerusi yang dipertandingkan. Kerana itu, Pas berdaftar sebagai sebuah parti politik. Bukan semacam jamaah dakwah lain.
Kerana mendapatkan kekuasaan adalah sebahagian dari kesempurnaan penghayatan Islam. Kuasa ialah alat bukannya matlamat akhir perjuangan Pas.
Inilah yang membezakan kita dengan parti politik lain.
Mereka yang hanya berfikir mengenai kerusi pilihan raya akan meroyan apabila hanya memikirkan soal menang kalah perjuangan berdasarkan pilihan raya sahaja.
Aspek kemenangan pilihan raya hanyalah sebahagian daripada wasilah perjuangan Pas yang luas.
Penetapan tiga tonggak utama perjuangan iaitu dakwah, tarbiyah dan siasah membuktikan jauhnya pandangan politik Pas.
Di saat kita memburu kemenangan pilihan raya, kita wajib memperkasakan kesemua dimensi perjuangan iaitu dakwah dan tarbiyyah.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: