Update PRU14: Pakatan Harapan akan tentukan siapa PM, kata Anwar >> Berita Malay 18

PETALING JAYA: Calon perdana menteri Pakatan Harapan pada pilihan raya umum ke-14 menjadi perbualan kebelakangan ini, tetapi bekas ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata ia perlu diputuskan secara konsensus.

Mengulas kenyataan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang berkata beliau sedia kembali memimpin negara jika diminta berbuat demikian, Anwar berkata keputusan tidak terletak di tangan bekas perdana menteri itu.
“Ia bukan keputusan beliau, sebaliknya Pakatan Harapan,” katanya lapor Malaysia ketika ditemui di suatu pendengaran mahkamah di Shah Alam hari ini.
“Seseorang tidak menjadi menawarkan diri begitu saja sebaliknya perlu ada kesepakatan.”
Dr Mahathir, yang berkhidmat sebagai perdana menteri dari 1981 hingga 2003, diuar-uarkan sesetengah pihak sebagai orang terbaik untuk memimpin negara jika PH mengambil alih.
Bekas perdana menteri Datuk Zaid Ibrahim berkaa ia akan memastikan kestabilian politik sekiranya berlaku perubahan kerajaaan.
Dr Mahathir pada awalnya menolak kemungkinan itu atas alasan umur dan tidak berminat memegang jawatan itu dalam temubual dengan FMT.
Pengerusi PPBM menambah isu calon perdana menteri tidak perlu dibincangkan jika pembangkang gagal memenangi pilihan raya umum.
Bagaimanapun, dalam sesi siaran langsung Facebook minggu lepas, beliau sedia mempertimbangkan langkah itu jika diminta.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: