Update ‘RM9.5 JUTA UNTUK SHAFIE’ – RAKYAT DENGAR, PANDANG SAHAJA? >> Berita Malay 18

Pendedahan ‘RM9.5 Juta Untuk Shafie’ - JIKA BENAR  - jelas perbuatan tidak bertanggungjawab  yang akan menggugat dan mengancam sistem politik dan pentadbiran negara.
Ini  kerana wang yang didakwa disalurkan kepada peguam kanan Tan Sri Shafee Abdullah sebelum kes rayuan Datuk Seri Anwar Ibrahim bukan wang peribadi, sebaliknya wang kerajaan.
Pendedahan oleh Sarawak Report mengaitkan Perdana Menteri mengenai perkara ini pastinya amat mengejutkan semua pihak.
Wang yang digunakan itu adalah wang SRC International (SRC) yang dipinjam daripada dana awam Kumpulan Wang Persaraan Diperbadankan (KWAP) yang didakwa oleh Jabatan Kehakiman (DOJ) Amerika Syarikat sebagai wang yang telah diseleweng.
Bukti bertulis yang didedahkan Peguam Negara pada 27 Januari 2016 bahawa perdana menteri telah menerima wang daripada SRC adalah kes prima facie wujudnya salah laku jenayah pecah amanah oleh perdana menteri.
Perdana Menteri hingga saat ini tidak menafikan menerima wang tersebut, malahan tidak pula membayar balik kepada KWAP walaupun telah dibuktikan ianya wang KWAP.
Yang nyata kini, tiada seorang pun pemimpin UMNO yang berani memberikan reaksi – selain Datuk Seri Mohd Nazri Aziz - membela Najib memandangkan  bayaran jutaan ringgit itu menimbulkan pelbagai persepsi negatif terhadap kerajaan dan  UMNO sendiri.

Nazri yang juga  bekas menteri undang-undang pun 'lari daripada jawapan sebenar' sekadar mengatakan tidak tahu bayaran sebenar kepada Shafie.
Apa sebenarnya kesan daripada pendedahan Sarawak Report ini?
Pertama ialah kemungkinan sistem politik dan kehakiman di negara ini yang dilihat terpalit dengan rasuah ‘di siang hari’;
Kedua, ia membabitkan integriti pihak pendakwaan;
Ketiga, kebebasan badan kehakiman menjadi tanda tanya kerana Shafee adalah peguam yang dilantik Peguam Negara terdahulu; dan
Keempat, jika tiada tindakan, imej dan maruah Malaysia akan terjejas teruk dan kini sistem keadilan dan kehakiman kita pula akan diseret sebagai satu lagi kebubrukan negara, selain isu kleptokrasi.
Isu yang sebegini serius harus disiasat pihak polis dengan sedalam-dalamnya kerana Shafee mempunyai percanggahan kepentingan dalam kes tersebut.
Paling penting, pembayaran sebanyak RM9.5 juta kepada Shafie ini menimbulkan spekulasi negatif kerana dibimbangi boleh mencemar ketelusan dan keadilan keputusan rayuan tersebut.
Di pihak rakyat pula, ada yang terkejut tetapi langsung tidak tahu dan tidak mampu kaitkan kes ini dengan kebejatan Najib.
Di kalangan rakyat yang lain pula, mereka tahu tetapi kepada siapa mahu diaju dan ditunjukkan kemarahan mereka;
Ada sebilangan rakyat yang bertindak membuat laporan polis dan tuntutan siasatan dijalankan.
Sementara pemimpin yang sudah kenyang dengan dedak Najib akan terus membisu seribu bahasa.
Mereka mungkin takut atau berperasaan ‘lantaklah,  biar Najib yang jawab’ kerana ini kes politik peribadi beliau.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: