Update Skandal Najib jadi liabiliti, negara gagal teruskan dasar berkecuali >> Berita Malay 18

Pelbagai skandal terpalit terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan bebanan hutang negara tinggi menyebabkan Malaysia hari ini gagal menegakkan pendirian tradisinya sebagai negara berkecuali seperti di era lima Perdana Menteri sebelumnya.
Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN), Tian Chua, berkata, hal ini berikutan banyak keputusan Najib melibatkan isu luar negara sebelum ini dilihat mengkompromikan kepentingan negara demi tunduk kepada kehendak negara kuasa besar dunia.
“Sepatutnya kita bertindak lebih bebas dan berdaulat tetapi oleh kerana skandal Najib sudah tentu kita nampak banyak perkara dia mengambil pendirian yang mengkompromikan kepentingan negara.
“Dari segi perniagaan juga sudah tentu kerana kita banyak berhutang. Saya tak kata dia pro China kerana menjadi pro China bukanlah kehendak dia sendiri tetapi disebabkan negara telah berhutang banyak.
“Beliau terpaksa meminjam secara besar-besaran daripada China dan itu faktor menjadikan dia terpaksa tunduk kehendak China,” kata Tian Chua ketika dihubungi SelangorKini di sini, hari ini.
Jelasnya sebelum itu, pendirian tidak konsisten juga dapat dilihat dalam isu melibatkan satu lagi kuasa besar dunia iaitu Amerika Syarikat (AS) apabila Malaysia bersetuju menandatangani Perjanjian Perkongsian Trans Pasifik (TPPA) sebelum ini.
“Walaupun kita sudah menyatakan akan ada keburukkan tetapi dia mengambil pendirian pro AS membuka pasaran kita kepada Amerika dan bila dia hadapi masalah dengan Amerika ekoran Trump batalkan TPPA dia tarik diri pula.
“Jelas, ini semua keputusan tidak konsisten. Sebagai negara berkecuali kita tidak boleh pro mana-mana pihak atau negara,” kata Tian Chua lagi.
Katanya, semua masalah ini berpunca daripada skandal 1 Malaysia Development Berhad (1MDB) yang melibatkan Najib itu dan kemudiannya menjadi senjata negara asing bagi menundukkan Najib dan juga punca kepada masalah bebanan hutang negara semakin tinggi.

Subscribe to receive free email updates: