Update UMNO GELABAH, GOYAH & BIMBANG DITOLAK OLEH ORANG MELAYU... >> Berita Malay 18

Apabila  UMNO menganjurkan pertandingan dan menerbitkan buku “DAP Bahaya Kepada Melayu-Islam di Malaysia”, apakah DAP perlu bertindak  balas dengan menerbitkan  pula buku memperkatakan parti berasaskan Melyu-Islam sebagai bahaya kepada orang Cina serta bukan Islam di Malaysia?
Apakah dengan berbalas-balas penganjuran menulis buku dan menerbitkan artikel dan buku perkauman seperti dilakukan oleh UMNO akan menyumbangkan kepada perpaduan di negara ini?

Rasanya DAP dan Lim Kit Siang tidak akan terikut-ikut dengan rentak UMNO itu.

Namun persoalan ialah, apa sudah jadi dengan parti politik khususnya UMNO akhir-akhir ini?
Malang sekali yang menerbitkan artikel dan buku perkauman ini ialah UMNO, iaitu parti komponen utama Barisan Nasional (BN) yang sepatutnya menjadi ‘pengawal dan pengimbang’ kepada masalah polarisasi kaum dan etnik di negara ini.
Sejak merdeka dan ketika berlakunya peristiwa 13 Mei 1969, UMNO membuktikan ia parti yang memainkan peranan ke arah mempertahankan perpaduan kaum di negara ini apabila mengemukakan pelan  penubuhan BN menggantikan Perikatan.
Namun kini?
Jelas UMNO, Ketua Penerangan UMNO Tan Sri Annuar Musa serta pasukannya termasuk Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan , Tan Sri Noh Omar sangat berbangga dengan hasil usaha yang dilihat terkebelakang itu.
Apakah ini menggambarkan dan sebagai isyarat bahawa UMNO dan BN sangat bimbang dengan sokongan rakyat terhadap pembangkang sehingga gelabah di peringkat gaban yang memaksa mereka menerbitkan dokumen bersifat perkauman sedemikian?

Apakah UMNO begitu goyah dengan pengaruh pembangkang apalagi selepas Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang dilihat akan menggantikan peranan UMNO dalam menegakkan kepentingan Melayu dan Islam?

Apakah bimbang kerjasama antara parti pembangkang menyebabkan UMNO semakin hilang arah dan gelabah tidak tentu pasal?
Persoalannya, apakah kejayaan menganjurkan pertandingan dan menerbitkan buku seperti ini akan menggembirakan orang Melayu dan Islam untuk mereka membenci DAP serta pemimpin parti yang dilabelkan sebagai anti-Melayu dan Islam’?
Kenapa mesti UMNO membangkitkan kebencian sedemikian pada ketika ia sepatutnya membuktikan kepada semua orang Melayu dan orang Cina mengenai sumbangan dan jasa UMNO selepas 71 tahun ditubuhkan?
Apakah pemimpin UMNO merasakan ia tidak lagi mampu melakukan tugas meyakin dan menarik sokongan orang Melayu dan perasaan hormat rakyat bangsa lain kepada parti itu?
Apakah cara menghentam DAP dan pemimpinnya akan menyebabkan orang Melayuseratus peratus  akan menyokong UMNO dalam pilihan raya akan datang?
Juga dengan berbuat demikian, apakah orang Cina akan semakin yakin dengan BN dan menambahkan sokongan kepada MCA dan Gerakan gara-gara menghentam DAP dan pemimpinnya sebagai ‘rasis’ dengan begitu teruk sekali?
MCA dan Gerajkan Bantah RUU355
Meletakkan DAP dan pemimpinnya sebagai musuh Melayu dan Islam adalah perbuatan melampau. Kalaupun mahu enarik sokongan dan mengharapkan rakyat mengundi UMNO dan BN pada pilihan raya umum ke-14 nanti, sewajarnya jangan sampai begitu jauh bermain dengan isu perkauman dan keagamaan.
Penerangan UMNO nampak seperti bankrap idea.
Bagaikan tiada cara lain sudah dari segi tindakan untuk memujuk orang Melayu-Islam agar menyokongnya dan tiada cara lain lagi selain mengecop  DAP sebagai musuh ‘Islam dan Melayu’.
Pendekatan ini ada risikonya. Ia berisiko  bukan kepada sokongan politik kepada UMNO dan BN semata-mata tetapi akan menyebabkan semakin renggangnya orang Cina dengan masyarakat Melayu, khususnya dengan penyokong UMNO.
Apakah perbuatan merenggangkan antara kaum dan agama ini sebagai pra-syarat kepada negara maju dan perjuangan UMNO ke arah Transformasi Nasional 2050?
Atau TN50 itu untuk masyarakat Melayu dan UMNO semata-mata?
Jangan lupa bahawa DAP mempunyai pengaruh yang kuat di Pantai Barat, kalaupun tidak di Pantai Timur dan perbuatan UMNO ini akan menyebabkan polarisasi kaum yang bertambah buruk di negeri-negeri berkenaan.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: