Update SEDIAKAH ZAHID HAMIDI MINTA MAAF DENGAN TUN M ATAU LEBIH SELESA DIGELAR "KAKI PEMBOHONG"? >> Berita Malay 18

Sejak awal lagi memang disedari bahawa serangan Timbalan Perdana Menteri, Zahid Hamidi kepada Tun Mahathir Mohamad bukan saja bersifat perkauman dan memperlekeh sesuatu kaum, tetapi yang lebih berat kerana ia juga berbentuk pembohongan.

Apabila Zahid mengatakan bekas Perdana Menteri itu dalam kad pengenalan birunya bernama "Mahathir anak lelaki Iskandar Kutty", ramai yang tidak ragu-ragu mengatakan beliau telah tersalah fakta mengenainya.

Ini kerana yang diketahui umum ialah Mahathir bin Mohamad, bukannya berbinkan Iskandar. 

Iskandar adalah datuk kepada Tun Mahathir atau lebih tepat yang berbinkan Iskandar ialah Mohamad dan bukannya Mahathir.
Jadi, tentulah pelik dan menghairankan bagaimana ia boleh diucapkan oleh seorang yang berjawatan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri, malah tidak dinafikannya sehingga kini.

Oleh itu, jika ada yang mengatakan persoalan keturunan Tun Mahathir lebih dulu dibangkitkan oleh kumpulan Tengku Razaleigh Hamzah ketika pertandingan UMNO 1987 atau oleh Anwar Ibrahim selepas pemecatannya pada 1988, ia sebenarnya sama-sekali tidak sama dengan apa yang dibangkitkan oleh Zahid Hamidi

Sama ada disentuh oleh puak Ku Li atau Anwar Ibrahim, usikan mereka  hanyalah dengan nada bergurau mengenai "darah keling" atau "keturunan Kerala" yang dikaitkan dengan bekas Perdana Menteri itu, tetapi ia tidak bersifat pembohongan. 

Mereka juga ternampak tidak menghina India Muslim atau mamak dalam memperkatakan keturunan Tun Mahathir itu.

Juga tidak pernah sesiapa, sama oleh penyokong Tengku Razaleigh atau Anwar Ibrahim, mereka sampai ke peringkat mengata "Mahathir sebagai anak lelaki Iskandar Kutty".

Tun Mahathir dan mereka yang menyayanginya juga tidak pernah marah atau tersinggung dengan apa juga serangan berkaitan keturunan yang pernah disentuh oleh penyokong Ku Li atau Anwar Ibrahim itu.

Malah, Tun Mahathir sendiri pernah mengakui keturunan sebelah bapanya memang berasal daripada India.
Tetapi, reaksinya ternampak berbeza dengan apa yang dilakukan oleh Zahid ini. Bukan saja penyokong Tun Mahathir jadi marah dan tersinggung, rata-rata rakyat pelbagai lapisan juga mengecam dan membenci Zahid Hamidi melalui tindakan terbarunya ini.

Ini kerana nada serangan Zahid jelas bersifat perkauman, memperlekeh kaum lain serta suatu bentuk pembohongan.

Sejak bila Tun Mahathir berbinkan Iskandar Kutty? tanya mereka.

Selain kemudiannya bersepah-sepah salinan kad pengenalan dan surat beranak Tun Mahathir dikongsi di media sosial, tulisan mengenai salasilah keluarga beliau juga kedapatan di sana-sini di medium yang sama.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: