Update Zunar: Jika saman DoJ hanya konspirasi politik, berhenti ganggu saya >> Berita Malay 18

PUTRAJAYA perlu hentikan apa juga bentuk intimidasi dan gangguan terhadap pengkritiknya jika ia merasakan tuntutan saman Jabatan Kehakiman (DoJ) Amerika Syarikat (AS) berkaitan 1MDB hanya konspirasi politik, kata kartunis Zunar.
Zunar atau nama sebenarnya Zulkiflee Anwar Ulhaque sering menerima ancaman hingga memaksanya membatalkan pameran jalanan pertamanya di Pulau Pinang bertajuk “Ketawa Pink Pink” yang dibuka di Lebuh Pantai pada Ahad.
Pameran itu sepatutnya memaparkan lukisannya mengenai wanita tertentu yang memakai barangan kemas berlian merah jambu.
Dalam saman terbaru DoJ yang difailkan bulan lepas menyatakan hampir AS$30 juta (RM128.7 juta) didakwa dicuri daripada 1MDB untuk membeli barangan kemas termasuk set rantai berlian merah jambu 22 karat yang bernilai AS$27.3 juta, untuk “isteri Malaysian No 1 (MO1)” pada 2013.
Menteri Abdul Rahman Dahlan sebelum ini mengesahkan MO1 sebagai Najib Razak. Saman DoJ tidak menyenaraikan rantai berlian merah jambu sebagai barang yang hendak disita.
Bercakap kepada The Malaysian Insight malam tadi, Zunar berkata beliau sudah letih hendak berurusan dengan pengacau yang dihantar untuk “mengganggu” pameran kartunnya dan berkata ia boleh jadi “bahaya” dan mengubah pandangan masyarakat terhadap kerajaan pada masa ini.
Zunar berkata beliau dianggap ancaman kerana karyanya mudah didapati dan difahami ramai orang.
“Jadi DoJ sedang menyiasat sekarang tidak penting bagi kerajaan. Sekarang mereka fokus pada ini (lukisan saya). Mereka tidak patut buat begini.
“Mereka patut ubah saja. Reformasi. Tetapi mereka tidak mahu tangani isu utama dan terus mengganggu pengkritik saja. Saya tidak akan berhenti,” katanya.
Beliau berkata tidak wujud konspirasi politik dan apa yang ada hanya taktik digunakan kerajaan untuk mengalihkan perhatian rakyat.
“Saman DoJ mengenai jenayah. Penggubahan wang haram itu jenayah. Tidak kira jika anda kata ia konspirasi politik, tetapi anda lakukan jenayah atau tidak?
“Jika anda buat, anda kenalah hadapinya,” katanya.
Zunar berkata Putrajaya terus-terusan memberitahu rakyat yang laporan DoJ itu tidak benar.
“Itu sebabnya saya dedahkan perkara ini (DoJ) menerusi kartun supaya mereka jadi risau kerana medium ini mudah didapati masyarakat.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: