Update KOMITED UNTUK DAPATKAN DUIT YANG HILANG – SYED SADDIQ >> Berita Malay 18


KUALA LUMPUR – Pakatan Harapan akan terus komited untuk mendapatkan berbilion wang kerajaan yang didakwa hilang.
Ketua sayap Bersatu, Armada, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berkata, komitmen tersebut akan dizahirkan setelah mengumumkan lapan garis panduan untuk perangi rasuah, bulan lalu.
“Kalau kita membaca laporan Ketua Audit Negara baru-baru ini, kira-kira RM2 bilion telah hilang dipercayai daripada aktiviti penyelewengan wang. Kami dari Pakatan Harapan amat komited untuk membanteras gejala ini.
“Sekiranya kami menjadi kerajaan, Insya-ALLAH kami akan cuba dapatkan semula wang yang hilang  dan kerajaan akan dapat semula semua wang ini,” katanya semasa Debat Perdana anjuran Pusat Pengajian United Kingdom (UKEC) di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC), di sini, semalam.
Secara peribadi, Syed menegaskan bahawa sekarang adalah masa yang kritikal untuk rakyat Malaysia mengetahui ke mana wang tersebut telah hilang.
Selain itu, pengenalan kadar cukai barangan dan perkhidmatan (GST) sebanyak enam peratus telah membebankan kebanyakan isi rumah untuk berbelanja sambil mengambil kira purata pendapatan isi rumah rakyat Malaysia sebanyak RM3,500 sebulan.
“Oleh demikian, kita perlukan kerajaan baru yang untuk memperbetulkan keadaan ini, sekaligus untuk meletakkan Malaysia semula ke arah sebuah negara maju.
“Jadi, saya harap pemuda Malaysia menjadi golongan yang akan memulakan perubahan ini, dengan mengundi parti yang betul bagi merealisasikan perkara ini,” tegasnya.
Dalam pada itu, Syed mendedahkan bahawa Harapan sedang merangka sebuah manifesto bersempena dengan pilihan raya umum yang akan datang, namun beliau enggan mendedahkan apa yang terkandung dalam manifesto itu.
“Saya adalah salah satu komuniti yang membuat manifesto itu dan kami akan dedahkan manifesto tersebut apabila merasakan sudah sampai masanya,” katanya.

Subscribe to receive free email updates: