Update Lebuh raya sesak: Pemandu BOLEH TUNTUT PEMPASAN di Tribunal Tuntutan Pengguna >> Berita Malay 18

Pemandu-pemandu yang mengalami kerugian disebabkan kesesakan teruk di lebuh raya walaupun membayar tol boleh merujuk kepada Tribunal Tuntutan Pengguna untuk mendapatkan pampasan.
Bekas pengerusi tribunal pengguna Pretam Singh berkata syarikat konsesi lebuh raya adalah pembekal perkhidmatan dan oleh itu sebarang perkhidmatan yang disediakan seharusnya sesuai untuk tujuan yang digariskan.
“Ia adalah jaminan tersirat kepada pengguna. Dalam kes ini pemandu, apabila mereka menggunakan lebuh raya, perkhidmatan yang sesuai dan sepatutnya perlu diberikan sebagai pertukaran kepada kutipan tol,” katanya.
Pretam berkata dalam undang-undang Akta Perlindungan Pengguna 1999, Parlimen memberi perlindungan awam daripada “gergasi perniagaan.”
“Ini kerana pengguna, yang juga seorang pemandu tidak mempunyai kuasa tawar-menawar yang lebih baik jika dibandingkan dengan pembekal,” katanya.
Pretam berkata demikian susulan surat seorang pembaca FMT, TK Chua yang menulis tentang pengalaman beliau terperangkap dalam kesesakan berhampiran Seremban pada Sabtu lalu ketika menggunakan lebuh raya PLUS.
Chua berkata oleh kerana kesesakan tidak menurun, ramai termasuk beliau memutuskan untuk keluar dari lebuh raya tetapi kemudiannya terperangkap dalam 1 lagi kesesakan lalu lintas.
Chua berkata kemudian beliau mendapati kesesakan lalu lintas di lebuh raya itu disebabkan oleh kemalangan berhampiran tol Jalan Senawang pada awal pagi.
Oleh itu, Chua mahu PLUS, sebagai syarikat konsesi lebuh raya, mengembalikan tol yang dikutip dan mencadangkan beberapa bentuk pampasan kepada pemandu apabila kesesakan lalu lintas berlarutan lebih daripada 2 jam.
“PLUS benar-benar menjejaskan hari saya pada hari ini. Saya membazir masa dan membayar tol tetapi gagal sampai ke destinasi saya,” kata Chua.
Peguam Harpal Singh Grewal berkata konsesi lebuh raya akan memasuki kontrak ketika tiket dikeluarkan kepada pemandu.
“Kontrak hanya tamat apabila pemandu menunaikan bayaran tol,” katanya sambil menambah, pengendali tol harus memenuhi tanggungjawabnya untuk melaksanakan kesepakatan sebagai pertukaran kepada tol yang dikutip.
Pretam, yang kini merupakan aktivis hak pengguna aktif berkata, penyedia perkhidmatan lebuh raya umumnya harus mematuhi tahap minimum perkhidmatan (LOS), langkah kualitatif yang digunakan untuk mengaitkan kualiti perkhidmatan trafik.
“LOS digunakan untuk menganalisis lebuh raya dengan mengkategorikan aliran lalu lintas dan menetapkan tahap kualiti lalu lintas berdasarkan ukuran prestasi seperti kelajuan dan kepadatan,” katanya.
Beliau berkata tahap “A” adalah aliran bebas, yang bermaksud kepadatan lalu lintas yang rendah, “B” adalah kelewatan minimum dan aliran trafik yang stabil, “C” adalah keadaan yang stabil dan pergerakan agak terhad disebabkan oleh jumlah yang lebih tinggi tetapi tidak sesuai untuk pemandu.
Tahap “D” adalah di mana pergerakan lebih terhad dan kelajuan perjalanan mula merosot sementara “E” di mana lalu lintas memenuhi kapasiti jalan dan kenderaan jarak jauh dan kejadian boleh menyebabkan kerugian serius.
Pretam berkata, tahap “F” bermakna terdapat aliran melebihi kapasiti, menyebabkan pecahan jumlah aliran lalu lintas.
“Ia adalah norma yang diterima umum di lebuh raya yang pembekal perkhidmatan harus membenarkan trafik pada tahap minimum ‘C’,” katanya.
Bagaimanapun, Pretam berkata pengendali lebuh raya sepatutnya diberik pengecualian apabila lalu lintas perlahan semasa musim perayaan kerana ramai pemandu akan menggunakan lebuh raya untuk mencapai destinasi mereka.
“Tuntutan hanya dapat diterima jika pemandu mengalami kesesakan setiap hari di jalan raya terpilih,” katanya.
Tribunal Tuntutan Pengguna ditubuhkan pada tahun 1999 dan matlamat utama adalah untuk menyediakan forum alternatif kepada orang ramai mendapatkan perlindungan undang-undang dengan mudah, murah dan cepat.
Akta Perlindungan Pengguna juga mentakrifkan pengguna sebagai orang yang membeli barangan dan perkhidmatan untuk kegunaan peribadinya atau untuk tujuan domestik.
Semua tuntutan mesti difailkan dalam masa 3 tahun dari tarikh punca pertikaian. - FMT

Subscribe to receive free email updates: