Update Mustahil PRU14 November ini, kata penganalisis >> Berita Malay 18

Pensyarah Universiti Malaya Awang Azman Pawi ketidakmungkinan itu berkaitan dengan tarikh pembentangan Bajet 2018 pada akhir Oktober, bukannya kerana sentimen negatif ekonomi negara.
Awang-Azman-Pawi-general-election14-ge14-1PETALING JAYA: Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) tidak mungkin akan diadakan November ini memandangkan Bajet 2018 hanya akan dibentangkan akhir Oktober dan ia tidak ada kaitan dengan sentimen negatif ekonomi negara.
Demikian menurut pensyarah Universiti Malaya Awang Azman Pawi yang mengatakan tempoh PRU14 akan dipanggil ketika itu terlalu dekat selepas pengumuman belanjawan pada 27 Oktober oleh Datuk Seri Najib Razak.
“Ada yang berpendapat akan ada pengumuman bonus sekurang-kurangnya 1 bulan untuk penjawat awam. Banyak projek pembangunan untuk 2018 juga akan diumumkan bagi menarik lebih ramai pengundi.
“Bagaimanapun, pandangan ini tidak begitu tepat kerana anggaran belanjawan perlu dibahaskan sebelum diluluskan oleh ahli Parlimen. Persidangan Dewan Rakyat akan berlangsung dari 23 Oktober hingga 30 November.
“Dewan Negara, sebaliknya, hanya akan berlangsung dari 4 November hingga 19 Disember. Berdasarkan hal ini, tidak mungkin akan diadakan pada bulan Oktober, apalagi November dan Disember,” katanya kepada FMT.
Awang Azman mengulas kenyataan Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli bahawa Najib, selaku perdana menteri, tidak mungkin memanggil pilihan raya tahun ini kerana sentimen ekonomi yang tidak memihak kepada kerajaan yang memerintah.
Rafizi yang juga Ahli Parlimen Pandan berkata Najib tidak akan mengadakan PRU14 tahun ini ekoran sentimen ekonomi yang tidak baik.
Katanya, berdasarkan tinjauan Invoke ke atas 3,783 pengundi berdaftar di seluruh negara, lebih 60% pengundi berpendapat ekonomi negara berada di laluan salah dan keadaan Malaysia lebih teruk daripada 4 tahun lepas.
“Masa untuk mengadakan pilihan raya umum ialah selepas pembentangan Bajet 2018 dan tarikhnya mungkin pada November. Jika beliau berbuat demikian, beliau ada September dan Oktober untuk memperbaiki keadaan.
“Bagaimanapun, Najib tidak mungkin menjelmakan apa-apa dalam 2 bulan ini, walaupun dengan bajet mesra rakyat yang boleh memperbaiki sentimen ekonomi secara drastik.
“Mengadakan pilihan raya umum pada November ialah risiko amat besar dan Najib bukan orang yang akan mengambil risiko besar.
“Sebab itu saya tidak rasa pilihan raya akan diadakan tahun ini. Kemungkinan tahun depan,” kata Rafizi.
Tinjauan interaktif menerusi temu bual telefon yang diadakan selama sebulan dari 10 Jun sehingga 14 Julai lalu, memfokuskan keadaan ekonomi negara, kos sara hidup dan harga kenaikan harga barang.
Ketika mengulas lanjut, Awang Azman berkata, sentimen ekonomi sekarang tidak memihak kepada BN tetapi menegaskan faktor itu akan menjadi “modal terbesar” bagi pembangkang tidak kira bila PRU14 akan dipanggil.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: