Update [RISAU] Ku Nan SAHKAN trend PENURUNAN SOKONGAN kepada BN >> Berita Malay 18

Setiausaha Agung Barisan Nasional (BN) Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, beliau bimbang dengan trend penurunan sokongan yang dicatatkan sejak selepas Pilihan Raya Umum ke-11 dan mahu usaha dijalankan bagi memberi penerangan kepada rakyat.
Sehubungan itu beliau yang juga setiausaha agung Umno berkata, jentera kepimpinan Umno dan BN mesti mengamalkan resmi padi yang semakin ‘menunduk apabila berisi’.
Tengku Adnan yang juga menteri wilayah persekutuan itu berkata, beliau percaya sokongan rakyat kepada Umno dan BN akan bertambah sekiranya jentera kepimpinan sentiasa turun padang berjumpa rakyat.
Selepas penurunan sokongan dalam PRU 1999, yang dilangsungkan di sebalik krisis ekoran pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim, BN mencatatkan prestasi paling cemerlang dalam sejarah semasa PRU 2004.
Bagaimanapun BN mengalami prestasi yang paling terburuk selepas tahun 1969 dalam PRU 2008 dan ia berterusn semasa PRU13.
Dipetik Bernama, Tengku Adnan berkata, jentera Umno dan BN perlu menggiatkan usaha bagi meningkatkan sokongan rakyat dalam usaha mencapai kemenangan besar pada PRU14.
Katanya, jentera Umno masih mempunyai masa untuk menggiatkan usaha berkenaan.
Jelas Tengku Adnan, ahli Umno di peringkat akar umbi juga perlu mengenal pasti faktor sebenar yang menyebabkan rakyat tidak mahu menyokong parti sama ada ia disebabkan ada segelintir pemimpin dan wakil rakyat tidak turun ke bawah merasai denyut nadi rakyat.
“Setiap yang berlaku mesti ada sebab. Cari puncanya dan betulkan punca itu. Barangkali, disebabkan perangai kita, lagak kita,” kata beliau ketika berucap merasmikan persidangan perwakilan Umno Tanjung Piai di Pontian hari ini. - FMT

Subscribe to receive free email updates: