Update Dobi Muslim Ekstrem? Biarlah, Bukan Guna Duit Mufti @drmazacom >> Berita Malay 18


Saya tidak nampak apa masalahnya seorang pengusaha Islam ingin membuka kedai dobi yang berkongsepkan kesucian dan 'target market' dan 'market segmentation' beliau bertumpu kepada orang-orang Islam sahaja. Itu risiko yang peniaga berkenaan ambil. Perniagaan beliau, modal beliau, untung dan rugi juga beliau, kenapa kita pula yang melompat?

Tertarik dengan pandangan yang dilontarkan oleh Mufti Perlis, DS Dr Mohd Asri Zainal Abidin yang mengatakan 'Dobi Islam' adalah amalan sempit dan ke arah ekstrem. Minta maaf, setakat ini saya belum jumpa komen beliau mengenai pesta 'Better Beer Festival 2017'. Adakah beliau bersetuju dengan festival berkenaan atau tidak? 

Kenapa beliau mesti membuat komen mengenai perkara-perkara cabang seperti dobi Islam dan tidak menumpukan kepada perkara pokok seperti pesta beer? Pemimpin DAP, Datuk Zaid Ibrahim meminta golongan muda berhijrah ke London kerana Malaysia tidak mengalakkan pesta beer, apa komen Mufti Perlis?


Berbalik kepada 'Dobi Islam', golongan bukan Islam tidak perlulah pergi melanggan di kedai berkenaan. Banyak lagi kedai dobi di pasaran. Seperti mana di pasaraya kepunyaan orang-orang bukan Islam seperti Speedmart  yang ada satu ruangan khas untuk barangan bukan halal seperti alkohol, babi di dalam tin dan sebagainya, orang-orang Islam ada pilihan sama ada hendak mengelakkan kedai berkenaan atau menjauhi bahagian tidak halal berkenaan. Apa masalahnya?

Jika kedai makan atau restoran yang menghidangkan makanan 'non-halal', ianya menghalang orang-orang Islam dari makan dan minum di premis berkenaan. Samalah juga jika kedai dobi yang tawarkan dobi layan diri yang bersih dan suci untuk dapatkan keyakinan sasaran pelanggannya. Itu satu keputusan perniagaan oleh pengusaha. Basuh baju bukan nak bagi bersih sahaja, ianya perlu juga suci. Tak begitu Dato Mufti?

Subscribe to receive free email updates: