Update PENJELASAN UNDANG2 BERHUBUNG KEDUDUKAN KES FITNAH HADI AWANG (PAS) vs CLARE REWCASTLE-BROWN (SARAWAK REPORT) DI LONDON >> Berita Malay 18



1. Sebenarnya, sebelum ini, saya telah diminta untuk memberi pandangan saya berhubung kesan dan efek Perintah 02.08.2017 yang dibuat oleh MAHKAMAH TINGGI di United Kingdom itu, selepas pendengaran permohonan bertarikh 16.06.2017, seperti yang dilaporkan oleh MALAYSIAN INSIGHT bertarikh 06.08.2017 bertajuk “Pengarang Sarawak Report diperintah bayar RM84,000 kepada Hadi”, yang mana saya telah berikan pandangan saya melalui Siri : 1005 bertarikh 07.08.2017, sebelum ini.
2. Namun, pada hari Khamis, 31.08.2017, telah tertular pula satu lagi Laporan terbaru, yang diterbitkan oleh THE THIRD FORCE, seperti yang juga diterbitkan semula oleh MALAYSIATODAY pada 31.08.2017 dan bertajuk “SARAWAK REPORT GAGAL MENGEMUKAN PEMBELAAN”, di mana antara lain dilaporkan :
“Pada jam 4.00 petang, masa United Kingdom (UK), Ketua Editor Sarawak Report, Clare Rewcastle Brown, gagal mengemukan bukti kepada Mahkamah di London bahawa Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Razak menyogok Presiden PAS Dato’ Seri Abdul Hadi Awang sebanyak RM90 juta. Kegagalan beliau untuk berbuat demikian melanggar perintah Mahkamah bertarikh 2 Ogos 2017 (lihat di bawah) yang memerlukan beliau untuk memfailkan serta mengemukan pembelaan beliau mengikut tarikh yang ditetapkan.”
3. Ramai yang telah bertanyakan saya berhubung kandungan Laporan itu, yang menyebabkan saya memberi pandangan saya melalui tulisan saya di sini, setakat dan terhad cuma melalui maklumat yang tertera pada apa yang tampak seolah-olah satu PERINTAH MAHKAMAH TINGGI di United Kingdom bertarikh 02.08.2017, yang turut sama ditampilkan dalam Laporan itu.
4. Dari segi undang-undang, menurut kandungan PERINTAH MAHKAMAH bertarikh 02.08.2017, jika Perintah itu adalah Perintah yang sah dan tidak disalahubah oleh mana-mana pihak ketiga :
(a) Pihak HADI AWANG (PAS) adalah dimestikan untuk membayar deposit kos sebanyak Pound Sterling 14,350 kepada Pejabat Dana Mahkamah (Courts Funds Office) pada atau sebelum jam 4 petang (waktu United Kingdom) pada 23.08.2017, dan
(b) Pihak CLARE REWCASTLE-BROWN (SARAWAK REPORT) pula adalah dimestikan, pada atau sebelum jam 4 petang (waktu United Kingdom) pada 23.08.2017, untuk :
(i) membayar kos berkaitan pendengaran permohonan bertarikh 16.06.2017 terdahulu sebanyak Pound Sterling 15,000 kepada pihak HADI AWANG (PAS), dan
(ii) memfailkan ke Mahkamah dan meyerahkan kepada pihak HADI AWANG (PAS) akan PENYATA PEMBELAAN dalam tindakan itu.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: