Update ‘Projek pilihan raya’ risiko bagi Malaysia? >> Berita Malay 18

Dua wakil rakyat pembangkang mendakwa Putrajaya meletakkan masa depan rakyat Malaysia dalam risiko dengan melaksanakan projek-projek mega yang bertujuan menarik sokongan dalam PRU14.
wong-chen_charles-santiago_projek-mega_600
PETALING JAYA: Dua wakil rakyat pembangkang mendakwa Putrajaya meletakkan masa depan rakyat Malaysia dalam risiko dengan melaksanakan projek-projek mega yang bertujuan menarik sokongan pengundi dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).
Wong Chen, Ahli Parlimen Kelana Jaya, mendakwa kerajaan cuba menggambarkan negara sedang mengalami ledakan infrastruktur dan pertumbuhan ekonomi sedangkan projek-projek terbabit boleh membawa kepada masalah kewangan.
“Contohnya, projek mega yang diterajui China boleh menelan kos sehingga RM150 bilion,” kata beliau.
“Rangkaian Rel Pantai Timur (ECRL) dan projek Keretapi Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur-Singapura (HSR) menelan hampir RM100 bilion.”
Katanya, kedua-dua projek itu akan dicatatkan sebagai liabiliti yang tidak dapat dijangka dan mewakili kira-kira 11% daripada keluaran dalam negara kasar (KDNK).
“Ini akan menjadikan hutang keseluruhan sekitar RM1.1 trilion atau 85% daripada KDNK.”
Beliau berkata projek ECRL, khususnya, mempunyai potensi untuk menjadi terlalu mahal dan tidak berfaedah dari segi ekonomi.
“Pelaksanaan prasarana yang semakin membimbangkan sebelum ini akan menjadikan masa depan yang sukar bagi rakyat Malaysia,” kata beliau.
Dalam pada itu, Ahli Parlimen Klang Charles Santiago mendakwa projek-projek terbabit bertujuan menyumbang faktor yang sangat baik, yang dipercayai kerajaan akan membantu pihaknya memenangi pilihan raya akan datang.
“Tetapi membina projek mega yang mungkin akan menjadi gajah putih hanya akan meningkatkan hutang negara,” kata beliau.
“Mari kita ambil Sukan SEA baru-baru ini. Siapa yang akan membayar untuk penyelenggaraan pelbagai kemudahan dan infrastruktur yang dibina untuk permainan? Negara ini harus terus membayar.”
Daripada menumpukan perhatian kepada projek-projek yang akhirnya perlu dibayar oleh rakyat, beliau berkata, kerajaan perlu memberi tumpuan kepada usaha yang akan menghasilkan gaji lebih baik bagi pekerja Malaysia.
Beliau berkata, rakyat Malaysia yang tipikal pada hari ini sedang bertarung untuk menikmati makanan dengan selesa di atas meja.
Beliau juga berkata rakyat Malaysia boleh menjangkakan kenaikan cukai barang dan perkhidmatan serta langkah-langkah lain yang akan diambil oleh kerajaan untuk membantu ia mengekalkan bajet yang seimbang jika terus membangunkan projek mega.
Langkah-langkah lain termasuklah memotong lebih banyak subsidi barangan asas, tambah beliau.
“Jadi, kos sara hidup akan lebih tinggi. Dan upah yang rendah akan membuat pekerja lebih sukar untuk hidup.”
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: