Update ‘Inflasi, GST punca harga barang naik, bukan salah parti politik’ - Azmin >> Berita Malay 18

Azmin Ali berkata, beliau hanya mengetuai kerajaan Selangor dan tiada kuasa menentukan dasar berkaitan kenaikan harga barang yang merupakan tanggungjawab kerajaan pusat.
azmin-gst
KUALA LUMPUR: Kenaikan harga barang di negara ini berpunca daripada inflasi serta cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang diperkenalkan kerajaan pusat, bukannya salah parti politik, kata Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Azmin Ali.
“Kesan kenaikan harga barang kerana inflasi dan GST, ini semua orang maklum kos bertambah mahal, kenapa salahkan parti politik?” katanya selepas merasmikan majlis menyemarak inisiatif peduli rakyat dan ramah mesra bersama menteri besar Selangor di Masjid Al-Khairiyah, Gombak, hari ini.
Beliau berkata demikian sebagai menjawab dakwaan Ketua Umno Bahagian Sungai Besar, Datuk Seri Jamal Yunos yang menyalahkan parti pembangkang untuk kenaikan harga ikan di pasaran.
Azmin berkata, beliau hanya mengetuai kerajaan negeri dan tidak mempunyai kuasa menentukan dasar berkaitan kenaikan harga barang yang merupakan tanggungjawab kerajaan pusat.
“Kita tiada kuasa di peringkat persekutuan untuk laksana dasar membantu rakyat.
“Apa yang kita dapat lakukan hanyalah dari segi negeri. Di luar kerajaan negeri, kita tunggu pilihan raya umum akan datang,” kata ahli Parlimen Gombak itu.
Semalam, Jamal mendakwa kenaikan harga ikan di pasaran berpunca daripada orang tengah pro-pembangkang yang bermotifkan politik.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: