Update Politik Kelantan pasca perpecahan PAS >> Berita Malay 18

KELANTAN sebuah negeri yang sebenarnya paling banyak dibantu oleh kerajaan persekutuan khususnya dalam pemberian geran perbelanjaan mengurus negeri.
Tujuannya untuk menampung defisit perbelanjaan mengurus akibat kelemahan kerajaan Kelantan terutama daripada aspek kewangannya.
Sejak 2005, hampir setiap tahun bantuan kewangan disalurkan atas semangat persekutuan apabila berlakunya defisit perbelanjaan mengurus. Malah dalam perbelanjaan Bajet 2018 terdapat defisit sebanyak RM41.54 juta.
Kerajaan negeri Kelantan banyak bergantung pada hasil tanah yang menyumbang sekitar 34% manakala hasil hutan pula menjadi menyumbang kedua terbesar. Berlakunya defisit perbelanjaan dan bantuan kerajaan pusat ini dilihat sebagai salah satu kelemahan kerajaan negeri yang kini mempunyai hampir 2 juta penduduk dan mempunyai pengundi luar yang terbukti dapat mengubah politik Kelantan nanti.
Kedudukan Kelantan ini umpama “anak emas” kerajaan persekutuan meskipun Kelantan bukanlah di bawah pentadbiran kerajaan Barisan Nasional (BN) dan setiap pilihan raya umum (PRU), Umno gagal menawan Kelantan sejak 1990.
Ketidakupayaan menampung perbelanjaan mengurus ini dapat dilihat apabila bantuan kini menghampiri jumlah RM1 bilion sejak 2004. Malah pada 2000 pada zaman pemerintahan Dr Mahathir Mohamad juga bantuan ini juga diberikan. Hanya pada 2008 kerajaan negeri tidak meminta bantuan mengurus daripada kerajaan pusat.
Berdasarkan hakikat ini, dakwaan kerajaan pusat zalim, mengabaikan pembangunan di Kelantan ternyata tidaklah benar.
Malah di Kuala Krai pembinaan hospital baru bernilai lebih RM300 juta dan pembinaan jalan raya Kota Bharu-Kuala Krai lebih RM400 juta, menunjukkan Kelantan pimpinan PAS tidak diabaikan kerajaan pusat meskipun Umno hanya mempunyai 12 kerusi DUN manakala PAS menguasai 31 kerusi dan selebihnya PKR dan Amanah masing-masing mempunyai satu kerusi.
Bergantung
Bantuan terhadap kerajaan negeri juga bukanlah sesuatu yang baru. Malah sejak zaman Tun Razak, kerajaan PAS turut dibantu termasuk penubuhan KADA (Kemubu Agricultural Development Authority) bagi penanaman padi dan agro makanan, galakan ladang ternakan haiwan di Tanah Merah, pembinaan jambatan Sungai Golok, pembinaan masjid, pasar dan rumah murah untuk rakyat Kelantan serta kemudahan infrastruktur lain.
Meskipun kerajaan negeri ketika itu diperintah PAS di bawah pimpinan seperti Mohd Asri Muda dan Muhamed Nasir yang ketika itu menteri besar.
Situasi ini lama kelamaan mewujudkan kecurigaan terhadap menteri besar seolah-olah bersikap pro Umno dan BN. Akhirnya menyebabkan terjadinya perpecahan dalaman PAS hingga wujud parti serpihan seperti Berjasa dan Hanim.
Ketika era Najib Razak sekarang juga seolah-olah mengikut jejak sama seperti ayahandanya yang lebih banyak memberikan bantuan kepada kerajaan negeri Kelantan berbanding kepimpinan sebelum ini. Hubungan yang rapat ini menyebabkan akar umbi PAS meragui kepimpinan tertinggi parti Islam itu terutama di antara Hadi Awang dan Najib.
Maka inilah antara faktor selain terbentuknya perpecahan golongan ulama dan profesional yang menjadi bibit-bibit perpecahan dalaman PAS hingga wujudnya parti serpihan, iaitu Amanah.
Perpecahan PAS, rahmat Umno
Apabila Amanah terbentuk ia semacam rahmat kepada Umno. Yang pertama, kini PAS sudah mempunyai dua musuh, iaitu Umno dan Amanah. Kejayaan Umno kini ialah berjaya berperanan secara politik licik memecahkan PAS hingga keluar daripada Pakatan Rakyat meskipun DAP pun mempunyai peranan yang besar juga dalam hal ini.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: