Update Cara Unik Untuk Mengabadikan Memori Di Umbul Ponggok >> Berita Malay 18


INDONESIA - Setiap negara pasti ada tempat yang menarik untuk dikunjungi, begitu juga di Umbul Ponggok, Klaten, Jawa Tengah di Indonesia yang merupakan sebuah tasik semula jadi yang diperkembangkan untuk menjadi pusat pelancongan.

Difahamkan, berbagai ikan berwarna-warni yang hidup di tasik Umbul Ponggok. Manakala dasar tasik yang indah juga dijadikan sebagai lokasi kegemaran snorkeling dan tidak hanya dengan itu, tasik Umbul Ponggok juga sering menjadi tempat latihan menyelam.

Di tasik ini anda tidak perlu takut ombak kerana tempat snorkeling ini bukanlah sebuah laut tetapi merupakan sumber semula jadi air tawar dan sangat jelas bernama Umbul Ponggok. Tasik semulajadi ini telah wujud sejak dari era Belanda lagi dengan saiz berukuran 50 x 25 meter dan kedalaman purata 1.5 - 2.6 meter di mana ia sesuai untuk snorkeling.

Berbeza dengan kolam renang pada dasarnya lantai berjubin, dasar itu merupakan bentuk semula jadi luas kawasan pasir, batu dan beribu-ribu ikan berwarna-warni sehingga atmosfera benar-benar seperti di dasar laut.meskipun dipenuhi ikan, air di tasik itu tidak mencurigakan kerana air terus mengalir.

Selain tempat snorkeling, tasik tersebut juga sering digunakan sebagai lokasi latihan menyelam untuk penyelam pemula sebelum mereka menyelam di laut sebenar. Manakala bagi pelancong yang tidak boleh berenang atau tidak mahu snorkeling, mereka boleh menaiki bot paddle dan sekitar umbul. Dan untuk kanak-kanak terdapat tasik berukuran pendek yang sesuai untuk mereka berenang mahupun untuk bermain air.

Salah satu perkara yang harus dilakukan ketika berada di tasik tersebut adalah melakukan sesi bergambar di dalam air. Ini kerana keadaan air yang sangat jernih dan keadaan bawah tasik yang sangat cantik sehingga ramai pelancong yang datang dari serata negara mengabdikan kenangan mereka di tasik tersebut. Editor: Atila Atasha






Subscribe to receive free email updates: