Update Kesatuan Eropah: Campurtangan asing atau takut penipuan BN terdedah >> Berita Malay 18

Pertemuan antara pemimpin Pakatan Harapan (PH) yang diketuai Tun Dr Mahathir Mohamad dengan 16 duta Negara-Negara Kesatuan Eropah (EU) menyebabkan pemimpin Umno-BN tidak menyenanginya, kata Ahli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar.
Ini susulan  Duta EU di Malaysia mendesak Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak melaksanakan pilihan raya umum ke 14 dengan adil dan saksama.
“Seperti biasa, akan ada hulubalang macai Umno yang melompat ke tengah gelanggang membela ketua mereka.
“Begitu cepat mereka mereka memberi respon terhadap pertemuan itu yang seolah-olah pertemuan itu amat merbahaya kepada keselamatan negara.
“Saya berpendapat, apabila pemimpin Umno-BN cepat bertindak balas terhadap sesuatu isu, yang melibatkan antarabangsa, bererti sememangnya mereka dalam masalah.
“Mereka kelihatan gabra dan resah seolah-olah mahu menyembunyikan sesuatu lantas terus berpencak menyalahkan pihak PH mengadakan pertemuan tersebut,” ujarnya dalam kenyataan hari ini.
Mahfuz merujuk kepada kenyataan Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman menyifatkan pertemuan PH dengan duta besar EU sebagai politik terdesak yang mengundang campur tangan dan tekanan kuasa asing terhadap prinsip demokrasi negara.
Naib Presiden Umno Datuk Seri Hishammuddin Hussein pula membidas Tun Dr Mahathir Mohamad dengan menyifatkan beliau sebagai pemimpin tidak berpegang pada prinsipnya dan ia membuktikan pemimpin berkenaan hanya memperjuang agenda peribadi.
Demikian juga dengan Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Seri Mahadzir Khalid menjelaskan standard *sistem PRU di Malaysia yang sekian lama diguna pakai adalah hampir sama seperti di negara lain malah turut mempunyai tatacara operasi standard (SOP) yang ketat, tiada keperluan untuk pemantau pilihanraya umum (PRU) antarabangsa dihantar ke negara ini.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: