Update Dr M: PH guna 1 lambang tak kira JPPM lulus atau tidak >> Berita Malay 18

Pakatan Harapan akan menggunakan lambang salah satu parti komponen jika Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (JPPM) gagal meluluskan permohonan mendaftarkan gabungan itu, kata Pengerusi Tun Dr Mahathir Mohamad.
Selepas satu mesyuarat hari ini, keempat-empat parti komponen PH memutuskan langkah terbaik adalah bertanding bawah 1 lambang namun pilihan mereka belum diputuskan lagi.
“Kami akan guna salah satu daripada 4 parti sebagai lambang kami. Parti yang terpilih mesti bersetuju membenarkan semua parti menggunakan lambangnya.
“Semua parti bersedia membenarkan lambang mereka digunakan, kecuali jika JPPM bermurah hati…takut pada kami kerana mereka belum beri kelulusan,” kata calon perdana menteri itu pada sidang media hari ini.
Beliau berkata sekurang-kurangnya JPPM boleh menjawab pertanyaan PH.
“JPPM masih belum menjawab surat-surat kami dan kes mahkamah kami. Kami berharap mahkamah pada Khamis akan memberikan kejelasan tentang keengganan JPPM memberikan sebarang jawapan.
“Sementara itu kami memutuskan semua parti akan menggunakan 1 lambang pada pilihan raya umum ke-14. Sama ada JPPM meluluskan lambang kami atau tidak, kami akan guna 1 lambang sebagai identiti kami.”
Gabungan PPBM, PKR, DAP dan Amanah itu berhasrat menyertai pilihan raya umum nanti bawah 1 lambang.
Sebelum ini JPPM berkata kegagalan PPBM mengadakan mesyuarat agung pertama dan masalah DAP berkenaan kesahan jawatankuasa eksekutif pusat mereka menyebabkan kelewatan meluluskan permohonan mereka.
PPBM sudah mengadakan mesyuarat agung pertama mereka sementara JPPM sudah mengiktiraf barisan kepimpinan DAP.
PH menyerahkan permohonan itu kepada JPPM pada Julai lepas dan mengutuskan beberapa surat kepada mereka tentang status permohonan itu tetapi belum menerima jawapan.

Subscribe to receive free email updates: