Update (negara Islam) G25 bercanggah dengan kenyataan Tun M pada 2001 >> Berita Malay 18

G25 Kumpulan Melayu yang kononnya profesional tidak mewakili suara majoriti umat Islam yang mahu menentang usaha mensekularkan Malaysia


25 Rabiulakhir 1440H, Rabu – Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), sebuah pertubuhan Islam dan Melayu sederhana, hari ini membidas kenyataan Kumpulan Bekas Penjawat Awam (G25) berhubung Kempen Malaysia Negara Islam yang dilancarkan baru-baru ini.
Presiden Isma, Haji Aminuddin Yahaya berkata, dakwaan G25 bahawa negara akan ‘jatuh’ sekiranya mengikut model negara Islam jelas menunjukkan kumpulan itu buta dan jahil mengenai sejarah Islam di mana sebuah empayar dan tamadun agung Islam telah dibina dengan semangat Islam itu sendiri.
Saintis dan ilmuan daripada tamadun Islam inilah yang menjadi asas kepada kemajuan dunia yang kita nikmati pada hari ini, katanya.
Menyifatkan dakwaan G25 – sebuah kumpulan yang kononnya dianggotai golongan profesional Melayu – sebagai Islamofobia yang melampau, Haji Aminuddin berkata, ia menyanggahi Yang di-Pertuan Agong (YDPA) selaku Ketua Agama Islam sekali gus bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.
Katanya, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad pernah mengeluarkan kenyataan pada tahun 2001 dan 2002 dahulu menyatakan bahawa Malaysia adalah negara Islam.
“Adakah G25 bersetuju dengan kenyataan beliau itu? Mesej ini jugalah yang kami ingin angkat untuk kempen pada kali ini,” katanya merujuk kepada kempen Malaysia Negara Islam (MNI) yang dilancarkan pada 26 Disember lalu.
Pelancaran kempen ini bertujuan mengukuhkan kedudukan Malaysia sebagai sebuah negara Islam sekali gus menolak usaha terancang pihak tertentu yang ingin menjadikan negara ini sebagai sebuah negara sekular
Haji Aminuddin yang juga Pengerusi Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) berkata, setakat ini, jumlah sokongan pada petisyen atas talian yang bersetuju bahawa Malaysia adalah negara Islam sudah melebihi 50,000 tandatangan dalam waktu yang singkat.
“Ia adalah satu indikator bahawa suara G25 langsung tidak mewakili umat Islam di Malaysia,” katanya.
Sebelum ini, media melaporkan G25 mendakwa apa yang didukung oleh Isma akan menyebabkan kejatuhan negara.
“Isma mungkin mendapat satu juta tandatangan, namun arus perdana Malaysia yang mewakili majoriti, tidak akan mengikuti agenda Islamnya itu,” kata kumpulan berkenaan.
Dalam pada itu, Haji Aminuddin berkata, petisyen ini juga akan digerakkan ke seluruh Malaysia secara bertulis dengan sasaran satu juta sokongan.
“Justeru, semua rakyat Malaysia khususnya umat Islam diseru untuk menyokong kempen ini dan menolak sekeras-kerasnya seruan golongan Islamofobik yang menafikan status Malaysia sebagai negara Islam dan segala usaha ke arahnya,” katanya dalam satu kenyataan. - ismaweb     #CelahGelegar 

Subscribe to receive free email updates: