Update Gelembong @RafiziRamli Mengenai Cek RM1.4 Juta Memualkan >> Berita Malay 18


Lama betul rasanya tidak menulis tentang Rafizi Ramli semenjak beliau menyepikan diri seleps PRU14. Hari ini, beliau muncul dengan posting trademark beliau yang mengelirukan dan caca merba seperti di bawah.

Di dalam ruangan komen, Rafizi Ramli membuat kesimpulan berikut:


Rafizi Ramli seorang Akauntan Bertauliah dan CTS adalah seorang Juruaudit Bertauliah. Oleh itu, kita tinggalkan cerita-cerita khayalan dan tumpukan kepada fakta dan bukti.

Dalam isu kononnya sekeping cek atas nama Americk Sidhu, fakta dan bukti berikut wajib disakan terlebih dahulu tanpa keraguan yang munasabah untuk memfitnah PAS.

1. Milik siapakah cek ini. Ini kerana nama pemilik berkenaan telah dipadam. Rafizi Ramli membuat andaian dan meneka dalam kesamaran hasil memgolab nombor akaun yang tidak lengkap yang diberikamnoleh Claire Brown.

2. Tandatangan juga turut dioadam. Adakah ini satu langkah untuk mengelakkan tandatangan palsu dikesan dan penipuan meniru tandatangan terbongkar?

3. Tiada maklumat nombot cek dan nombor akaun? Kenapa takut sangat untuk.mendedahkan nombor akaun pemilik cek? Nama pemilik cek juga tidak didedahkan. Takut kantoi?

4. Cek tersebut belum diproses oleh bank (bank in) lagi kerana tiada cop Bank Terima atau cop penjelasan (clearing). Ini bermakna cek berkenaan belum jelas (clear) dan masih tidak dihantar ke sistem.penjelasan pusat (cheque clearing centre). Ada kemungkinan cek berkenaan ditulis, diambil gambar dan dikoyak.

Kesimpulannya, pertama, sesiapa sahaja boleh tulis cek dan kemudian mengambil gambar serta memadamkan bahagian-bahagian penting. Buat satu surat sendiri, letak nombor akaun yang tidak lengkap dan sebarkan. Orang yang tiada oengalaman dalam bidang pembankan mungkin boleh tertipu. Ini propaganda bodoh namanya.

Kedua, kalau Rafizi Ramli dan Claire Rewcastle masih mahu menegakkan benang yang basah. Kemukakan sahaja penyata bank daripada pemilik akaun yang mana wang RM1.4 juta berkenaan dimasukkan (Americk Sindhu - Clients Account). Tak susah bukan?




Subscribe to receive free email updates: