Update Maszlee harap pelajar cemerlang juga pilih bidang pendidikan >> Berita Malay 18

Di saat isu kemasukan ke kolej matrikulasi yang diperkatakan, Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik berharap semakin ramai pelajar cemerlang yang memilih untuk menyambung pelajaran di institut perguruan.

Beliau berkata setakat ini sebanyak 5,200 surat tawaran ke institut pendidikan guru (IPG) dengan 6,000 pengambilan yang masih belum mencapai sasaran.


“Semua orang pilih masuk matrikulasi. Jadi maktab (perguruan) makin merosot.

"Kita menggalakkan pelajar cemerlang berminat mengajar agar dapat memohon, terutama (untuk guru) bahasa Mandarin dan Tamil," katanya ketika berucap di majlis buka puasa bersama media, di Putrajaya hari ini.

Maszlee juga berharap pelajar terutama yang mendapat keputusan cemerlang tidak melihat bidang profesional tertentu yang disifatkannya sebagai "kursus tradisional".


Katanya, pelajar lebih memilih kursus seperti perubatan, pergigian dan perakaunan sementara kursus seperti bioteknologi dan nanoteknologi kurang mendapat sambutan.

“Walhal kursus-kursus ini menawarkan kerjaya yang lebih baik. Begitu juga analisis data. Ini juga kurang dapat sambutan kerana masih ramai terikat dengan kursus tradisional.

“Dan bila tak dapat (tawaran), masing-masing marah. Seperti biasa saya akan jadi mangsa,” kata anggota parlimen Simpang Renggam itu lagi.

Justeru, katanya, pihaknya sedang meneliti langkah untuk menarik lebih ramai pelajar memilih kursus yang kurang diminati tetapi mempunyai prospek kerjaya yang baik.

Subscribe to receive free email updates: