Update Dilema Calon PRK Tanjung Piai >> Berita Malay 18


Hari ini Speaker Dewan Rakyat memaklumkan...

Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof, hari ini mengemukakan notis kekosongan kerusi Parlimen Tanjung Piai kepada Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Azhar Azizan Harun.
Mohamad Ariff berkata, ia berikutan kematian Ahli Parlimen Tanjung Piai, Datuk Dr Md Farid Md Rafik, Sabtu lalu.
“Selaras Perkara 54 Perlembagaan Persekutuan, saya selaku Yang Dipertua Dewan Rakyat telah mengemukakan pemberitahuan bertarikh 23 September 2019 kepada Pengerusi SPR bahawa anggota Parlimen Tanjung Piai meninggal dunia pada 21 September lalu.
“Selaras Perkara 54 Fasal (1), pihak SPR hendaklah mengisi kekosongan kerusi Parlimen Kawasan P165 Tanjung Piai dalam tempoh 60 hari dari tarikh dipastikan oleh SPR bahawa ada kekosongan,” katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.
Macam macam ulasan mengenai calon sedang hangat diperkatakan. Ia menjadi isu utama di kedai kedai kopi kerana lanskap politik yang memperlihatkan perubahan besar sokongan dikalangan pengundi Melayu terhadap kerajaan PH sebelum ini.
Ditambah dengan wujudnya kerjasama perpaduan ummah diantara UMNO dan PAS juga dilihat satu momentum suhu dan geopolitik yang berubah hari ini.
Itu sebab bila MCA berjinak jinak merpati menawakan diri dan UMNO Bahagian juga dilihat ghairah untuk dipilih dan dicalonkan menjadi taruhan pada kali ini baca disini tangkas di jawab dengan cermin muka yang beremosi juga boleh baca di sini.
Rasanya kepimpinan UMNO dan PAS bijak..! Mereka tahu bahawa penyatuan dan usahasama kedua parti besar orang Melayu akan mengangkat sama semangat dan kematangan politik berasaskan kaum yang sudah lama diamalkan didalam negara.
Hakikat bahawa memerintah negara dengan hanya mengamalkan semangat kaum terbukti bukan resepi utama yang telah ditinggalkan oleh kepimpinan berjasa negara selama ini.
Malah, UMNO dan PAS sebenarnya berpeluang untuk membuktikan bahawa kerjasama keduanya tetap tidak membelakangkan mana mana kaum dan bangsa malah membuktikan bahawa orang Melayu dan Islam cukup bijak, matang dan mempunyai semangat toleransi yang tinggi bagi membentuk kewujudan sebuah negara yang aman, damai dan sejahtera sesama kita..!
Yang penting tolak kerajaan penipu..!
Tak gitu?
Lu Fikir La Sendiri..!

Subscribe to receive free email updates: