Update [KUANTAN] BAYI JANTUNG BERLUBANG PERLU BANTUAN >> Berita Malay 18








Seorang ibu dari Indera Mahkota 8 di sini resah memikirkan nasib dan masa depan bayi perempuannya berusia setahun tujuh bulan, Maya Alisha Mohd. Hasrol yang mengalami masalah jantung berlubang.

Rozita Radzali, 33, berkata, anak keenamnya dari tujuh beradik itu dilahirkan secara tidak cukup bulan dan bertarung dengan penyakit itu sejak dilahirkan.

Katanya, selepas dilahirkan ketika kandungan berusia enam bulan, Maya Alisha ditempatkan di dalam wad di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) di sini selama lebih sebulan dan disahkan doktor menghidap penyakit jantung berlubang.

"Semasa dilahirkan pada 18 Januari tahun lalu, berat Maya Alisha ialah 1.5 kilogram dan fizikalnya yang kecil tidak sesuai untuk menjalani pembedahan.

"Selepas beberapa kali bertemu doktor, sekarang masa yang sesuai untuk menjalani pembedahan dan ia perlu dilakukan segera.

Pembedahan pertama di Institut Jantung Negara (IJN) dijadualkan pertengahan bulan ini dengan kos kira-kira RM25,000," katanya.

Menurut Rozita, dia dan suaminya, Mohd. Hasrol Hasan, 37, yang menjalankan perniagaan jualan buka bonet kereta di Taman Kerang di sini tidak mampu menyediakan kos pembedahan tersebut dan merayu sumbangan orang ramai bagi membantu keluarganya.

Ketika ini, katanya, mereka hanya mengumpul kira-kira RM1,000 hasil sumbangan orang ramai yang mengetahui tentang keadaan anaknya itu menerusi laman sosial Facebook.

"Pendapatan berniaga tidak mencukupi untuk menampung kos pembedahan itu kerana wang yang ada perlu digunakan untuk menguruskan perbelanjaan anak-anak lain termasuk empat orang yang masih bersekolah.

"Tangan dan kaki Maya Alisha ketika ini kebiru-biruan dan selalu dalam keadaan letih. Saya merayu sumbangan orang ramai terutama dari segi kewangan untuk menampung kos pembedahanya kerana itulah keutamaan kami," katanya yang mempunyai tujuh anak berusia antara 14 tahun hingga lima bulan.

Orang ramai yang ingin menghulurkan sumbangan boleh berbuat demikian dengan menghubungi Rozita di talian 011-11033943 atau menerusi akaun bank Maybank miliknya bernombor 156094414390.



Subscribe to receive free email updates: