PETALING JAYA: Rektor Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Dzulkifli Abdul Razak berkata Malaysia perlu melatih semula guru mereka dari tadika ke universiti mengenai matlamat dan objektif Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Beliau berkata dengan menganalisis falsafah, pendidik dapat mempelajari untuk mengubah pengajaran mereka sendiri untuk memastikan bahan pelajaran melibatkan domain yang berbeza.
“Pendidikan adalah tentang mewujudkan keseimbangan manusia apabila anda mesti mempunyai kapasiti intelektual yang seimbang, keupayaan emosi, keupayaan rohani, dan keupayaan fizikal. Semua keempat ini mestilah seiring.
Menyentuh mengenai kemahiran, Dzulkifli berkata ia adalah mengenai keupayaan seluruh manusia untuk memenuhi keperluan dan cabaran abad ke-21.
Oleh itu, sistem pendidikan tidak sepatutnya dipisahkan dan disasarkan kepada keperluan khusus sahaja.
“Anda mesti memahami abad ke-21, dunia dalam keadaan camuk dan anda perlu melibatkan diri dengan semua dan membangunkan lagi masyarakat.
“Bagi saya, inilah yang kita sebut sebagai kemakmuran bersama. Saya tidak mempunyai wang untuk diberi tetapi pengetahuan untuk berkongsi, adalah sumbangan saya untuk kemakmuran bersama dan mereka yang menimba pengetahuan ini juga boleh berfikir dengan menjurus ke depan pada masa yang sama,” katanya, dipetik Bernama.
Dalam pada itu, Malaysia harus mengambil sikap yang sangat programatik dalam memperbaiki sistem pendidikannya demi mempersiapkan generasi muda untuk menghadapi realiti sosioekonomi.
Beliau menghadiri Persidangan Praxis Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (ISIS) 2019 di sini semalam.
Fellow Kanan di S. Rajaratnam School of International Studies, Nanyang Technological University (NTU), Singapura, Farish Ahmad Noor berkata pada masa akan datang gagasan kerjaya tetap dianggap sebagai perkara yang sudah berlalu disebabkan inovasi dan teknologi yang telah mengambil alih.
“Jadi disiplin keseluruhan seperti perakaunan dan kejuruteraan boleh digantikan oleh mesin. Oleh itu, adalah sangat penting untuk melengkapkan pelajar Malaysia dengan ciri-ciri ketahanan supaya mereka dapat menghadapi pengalaman yang sukar.
“Saya rasa sangat penting bagi kita untuk memandang kepada negara-negara lain yang dekat dengan kita untuk menyesuaikan modelnya kerana sifat perubahan pendidikan, kerana semua corak kerja dan kerjaya akan berubah tidak lama lagi,” katanya.
Terdahulu, dalam sesi serentak, Farish berkongsi pandangannya mengenai topik Teknologi, Modal Insan, dan Kemahiran: Tenaga Kerja Malaysia Melangkaui 2020.
Farish Ahmad berkata ketahanan dapat mengajar melalui eksperimen, pengalaman dan juga melalui cara lain seperti pemikiran kritis dan logika pengajaran, juga bagaimana untuk menangani masalah.
“Saya fikir pada masa ini, kami masih berusaha untuk menyampaikan asas dalam keperluan asas, membaca, dan menulis.
“Tetapi dengan daya tahan, ia memberikan keupayaan untuk pelajar menyesuaikan diri dan berubah ketika mereka perlu, ” kata Farish yang telah mengajar di Singapura sejak 10 tahun yang lalu.
Beliau berkata dengan menganalisis falsafah, pendidik dapat mempelajari untuk mengubah pengajaran mereka sendiri untuk memastikan bahan pelajaran melibatkan domain yang berbeza.
“Pendidikan adalah tentang mewujudkan keseimbangan manusia apabila anda mesti mempunyai kapasiti intelektual yang seimbang, keupayaan emosi, keupayaan rohani, dan keupayaan fizikal. Semua keempat ini mestilah seiring.
Menyentuh mengenai kemahiran, Dzulkifli berkata ia adalah mengenai keupayaan seluruh manusia untuk memenuhi keperluan dan cabaran abad ke-21.
Oleh itu, sistem pendidikan tidak sepatutnya dipisahkan dan disasarkan kepada keperluan khusus sahaja.
“Anda mesti memahami abad ke-21, dunia dalam keadaan camuk dan anda perlu melibatkan diri dengan semua dan membangunkan lagi masyarakat.
“Bagi saya, inilah yang kita sebut sebagai kemakmuran bersama. Saya tidak mempunyai wang untuk diberi tetapi pengetahuan untuk berkongsi, adalah sumbangan saya untuk kemakmuran bersama dan mereka yang menimba pengetahuan ini juga boleh berfikir dengan menjurus ke depan pada masa yang sama,” katanya, dipetik Bernama.
Dalam pada itu, Malaysia harus mengambil sikap yang sangat programatik dalam memperbaiki sistem pendidikannya demi mempersiapkan generasi muda untuk menghadapi realiti sosioekonomi.
Beliau menghadiri Persidangan Praxis Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (ISIS) 2019 di sini semalam.
Fellow Kanan di S. Rajaratnam School of International Studies, Nanyang Technological University (NTU), Singapura, Farish Ahmad Noor berkata pada masa akan datang gagasan kerjaya tetap dianggap sebagai perkara yang sudah berlalu disebabkan inovasi dan teknologi yang telah mengambil alih.
“Jadi disiplin keseluruhan seperti perakaunan dan kejuruteraan boleh digantikan oleh mesin. Oleh itu, adalah sangat penting untuk melengkapkan pelajar Malaysia dengan ciri-ciri ketahanan supaya mereka dapat menghadapi pengalaman yang sukar.
“Saya rasa sangat penting bagi kita untuk memandang kepada negara-negara lain yang dekat dengan kita untuk menyesuaikan modelnya kerana sifat perubahan pendidikan, kerana semua corak kerja dan kerjaya akan berubah tidak lama lagi,” katanya.
Terdahulu, dalam sesi serentak, Farish berkongsi pandangannya mengenai topik Teknologi, Modal Insan, dan Kemahiran: Tenaga Kerja Malaysia Melangkaui 2020.
Farish Ahmad berkata ketahanan dapat mengajar melalui eksperimen, pengalaman dan juga melalui cara lain seperti pemikiran kritis dan logika pengajaran, juga bagaimana untuk menangani masalah.
“Saya fikir pada masa ini, kami masih berusaha untuk menyampaikan asas dalam keperluan asas, membaca, dan menulis.
“Tetapi dengan daya tahan, ia memberikan keupayaan untuk pelajar menyesuaikan diri dan berubah ketika mereka perlu, ” kata Farish yang telah mengajar di Singapura sejak 10 tahun yang lalu.