Update DAP bersenjata akal, PAS ada wahyu kata Nik Abduh >> Berita Malay 18

DAP adalah sebuah parti politik macam PAS dan parti-parti politik yang lain. Jika berkawan, ia adalah dalam ruang politik demokrasi. Jika bermusuh, maka ia juga sama. Ia amalan demokrasi sihat yang saling bersaing dengan matlamat memandu negara kepada yang terbaik.
 
Apabila hubungan PAS-DAP putus, maka ia samalah dengan putusnya hubungan politik di antara parti-parti yang berikat dan bersekutu sebelumnya. Ada persetujuan dan permuafakatan, maka termeterailah gabungan dan terhasillah kekuatan. Apabila wujud kekhilafan dan pengkhianatan, maka terputuslah jalinan dan terhasillah perpecahan dan mungkin kerugian juga.
Semua rakyat Malaysia berhak atas nama warga negara untuk menentukan masa depan negara dan memilih apa yang mereka suka. Sama sahaja, sama ada muslim atau non muslim, semenanjung atau Sabah dan Sarawak. Semua adalah warga negara yang sama dan setaraf.
Siapa pun akan mula dianggap sebagai musuh negara hanya apabila mereka menentang perlembagaan negara. Saat itu, negara boleh bertindak menghukum mereka sehingga mengharamkan sebarang gerakan atau parti politik yang menentang perlembagaan negara. Ia seperti gerakan komunis yang nyata menentang perlembagaan Malaysia.
Perlembagaan negara adalah akidah negara. Seperti diri mulia dengan akidah dan sanggup mati kerana akidah dan kepercayaan, begitulah negara. Maruah dan kemuliaannya adalah pada menjunjung perlembagaannya.
Untuk mengubah perlembagaan negara, rakyat perlu melalui dua perkara utama. Pertama, majoriti terbesar di Dewan Rakyat iaitu dua pertiga. Yang kedua, mereka perlu melakukannya dengan cara yang dibenarkan. Jika tidak, segala usaha adalah salah dan tidak berperlembagaan.
Sama ada pihak kerajaan atau pembangkang, kesemuanya mesti menjunjung perlembagaan dan undang-undang negara.
PAS dan DAP berhak mematlamatkan perjuangan masing-masing. Samalah juga parti-parti lain seperti Umno, PKR, MCA dan lain-lain.
Perjuangan DAP sah
DAP dengan dominasi non-muslim sudah pasti mahu memastikan negara kekal sebagai sebuah negara sekular, bahkan menuntut lebih kebebasan dan persamaan dalam agama dan bangsa.
Mereka secara langsung menolak wujudnya sebuah negara Islam yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai dan hukum-hukum Islam.
Selama ianya dalam ruang perlembagaan, maka perjuangan DAP adalah sah dan berperlembagaan.
PAS sebagai sebuah parti politik yang berperinsipkan Islam sudah pasti mahu memartabatkan agama itu sebagai agama persekutuan dengan menjadikannya teras di dalam pembinaan negara.
PAS menolak amalan sekular yang awal dan akhirnya adalah memisahkan negara daripada agama lalu meminggirkan peranan Islam untuk kebangunan negara.
Ketika DAP berjuang dan berkempen dengan segala upaya mereka bersenjatakan akal dan deklarasi hak-hak asasi manusia yang dituhankan, PAS pula berjuang dan berkempen dengan segala upayanya bersenjatakan akal dan wahyu.
Akal adalah bumi dipijak. Wahyu pula adalah langit dijunjung.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: