Update Kakitangan Star didakwa terima rasuah daripada CEO FGVH >> Berita Malay 18

Seorang penolong pengurus akhbar The Star hari ini didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur pagi ini menerima rasuah RM20,000.
M Youganesparan dituduh menerima wang itu daripada bekas Ketua Pegawai Eksekutif Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGVH), Datuk Mohd Emir Mavani Abdullah di The Intermark Hotel, Jalan Tun Razak kira-kirajam 9.15 malam pada 30 Mei tahun ini.
Menurut laporan berita, penolong pengurus berusia 54 tahun itu dari jabatan editorial The Star itu mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan terhadapnya di hadapan Hakim Madihah Harullah hari ini.
Wang itu didakwa sebagai habuan untuk tertuduh "membantu" Mohd Emir, yang disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
Youganesparan didakwa mengikut di bawah Seksyen 16(a)(B) Akta SPRM 2009 yang boleh dihukum di bawah Seksyen 24 akta sama dengan hukuman penjara tidak melebihi 20 tahun atau denda RM10,000 atau lima kali ganda nilai suapan atau mana yang lebih lebih tinggi.
Timbalan Pendakwa Raya Siti Syakimah Ibrahim meminta supaya tiada sebarang jaminan ditawarkan kepada tertuduh.
"Bagaimanapun, jika mahkamah mahu menawarkan jaminan, ia hendaklah tidak kurang daripada RM50,000 dengan seorang penjamin," kata beliau yang dipetik oleh akhbar New Straits Times.
Peguam Youganesparan, G Shankar merayu jaminan dikurangkan.
Mahkamah kemudian membenarkan tertuduh diikat jamin dengan RM30,000 dan seorang penjamin serta memerintahkan tertuduh menyerahkan pasportnya.

Subscribe to receive free email updates: