Update Tiada kuasa haramkan arak dalam penerbangan, kata menteri MCA >> Berita Malay 18

Keputusan itu bersifat perniagaan dan terletak di bawah bidang kuasa syarikat penerbangan itu, kata Liow Tiong Lai.
Liow-Tiong-Lai-alcoholPETALING JAYA: Kementerian pengangkutan tidak berkuasa untuk mengharamkan hidangan arak dalam penerbangan Malaysia Airlines, kata Menteri Datuk Seri Liow Tiong Lai.
Beliau berkata keputusan itu bersifat komersial maka terletak di bawah bidang kuasa syarikat penerbangan.
“Memang tidak ada sekatan (untuk mengharamkan hidangan arak dalam pesawat MAS). Ini adalah keputusan komersial, bukan di bawah kerajaan. Ia adalah keputusan perniagaan,” katanya kepada FMT hari ini.
Beliau menambah kementerian juga tidak mempunyai peraturan atau garis panduan mengenai arak dalam penerbangan.
“Semua di bawah syarikat penerbangan. Kementerian tidak ada apa-apa peraturan sedia ada. Ini perkara komersial. Tidak ada guide line dalam perkara ini.” katanya.
Beliau diminta mengulas gesaan daripada PAS yang mahu arak diharamkan daripada menu penerbangan Malaysia Airlines, selepas seorang penumpang bermasalah memaksa penerbangan MH128 ke Kuala Lumpur 31 Mei lalu berpatah balik ke Melbourne selepas lelaki itu cuba memasuki kokpit.
Laporan awal mendakwa penumpang itu mabuk dengan memetik Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Seri Ab Aziz Kaprawi. Polis Australia bagaimanapun mengesahkan penumpang warga Sri Lanka berusia 25 tahun itu mempunyai masalah kesihatan mental.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: