Update Politik rahmah lawan politik perkauman >> Berita Malay 18


Menghampiri PRU14, propaganda kaum dan agama yang dijelmakan Umno dan giat pula didukung oleh cybertrooper Pas bukanlah sesuatu yang baharu. Bezanya, menuju PRU13 lalu, Umno menggunakan Majlis Profesor Negara, kini muncul watak baharu bernama Kamarul Yusof.
Shazni Munir Mohd IthninKamarul jelas menjadi frontier Umno dan Pas dalam menunggang politik jijik ini di tengah khalayak. Malangnya, dalam beliau terlalu sibuk memomokkan Pakatan Harapan melalui serangan terhadap Hannah Yeoh, beliau lupa bahawa dalam kabinet Najib Razak sendiri terdiri daripada penganut Kristian, Buddha dan Hindu.
Sebagai contoh, Datuk Dr Yap Kain Ching atau lebih dikenali sebagai Mary Yap. Beliau merupakan Pengerusi Majlis Persekutuan Sekolah Mubaligh Kristian Malaysia (Federation of Councils of Christian Mission Schools Malaysia) sewaktu dilantik sebagai Timbalan Menteri Pendidikan (Pengajian Tinggi) pada 2013. Mengapa Kamarul tidak bising-bising ketika ini? Adakah 'war room' Umno belum bagi arahan lagi ketika itu?
Amanah, sebagai parti Islam bertunjangkan "Rahmatan Lil Alamin" sama sekali tidak akan mempertikaikan kedudukan Mary Yap sebagai Timbalan Menteri hanya semata-mata latar belakang agama beliau. Kalau wujud pun percanggahan atau bantahan, ianya berakar daripada sokongan beliau terhadap kerajaan kleptokrasi Najib Razak, atau mungkin ketempangan polisi dan dasar kementeriannya.
Dalam sistem dwi parti, paling utama adalah perkumpulan politik yang dipilih. Pemimpin-pemimpin beragama Islam, Buddha, Hindu dan Kristian wujud dalam Pakatan Harapan dan Barisan Nasional. Apa yang membezakan keduanya adalah menyokong atau menolak kleptokrasi Najib Razak. Menerima atau menolak kerajaan rasuah dan terpalit dengan salahguna kuasa.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: