Update 'Sindrom membisu jadi ancaman baru M'sia' >> Berita Malay 18

 Pendedahan Sarawak Reports mengenai Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah menyalurkan sejumlah RM9.5 juta ke akaun peguam kanan Tan Sri Shafee Abdullah sebelum kes rayuan Datuk Seri Anwar Ibrahim dibicarakan amat mengejutkan semua pihak.
Kejutan (shocking) berkaitan berita tersebut telah melahirkan 2 reaksi berbeza. Segmen rakyat yang cintakan negara berasa marah, bertindak membuat laporan polis dan tuntutan siasatan dijalankan.
Segmen pemerintah yang cintakan habuan dunia pula membisu seribu bahasa. Tidak pasti sama ada sikap membisu ini disebabkan oleh perasaan takut atau masih teraba-raba mencari helah.
Tiada seorang pun pemimpin UMNO yang berani memberikan reaksi membela bos mereka yang kini terkapai-kapai mencari Syeikh Arab bagi melepaskan diri.
Bayaran jutaan ringgit tersebut menimbulkan pelbagai persepsi negatif terhadap integriti pihak pendakwaan dan kebebasan badan kehakiman kerana Shafee adalah peguam yang dilantik Peguam Negara terdahulu.
Isu yang sebegini serius harus disiasat pihak polis kerana Shafee mempunyai percanggahan kepentingan dalam kes tersebut dan ia menimbulkan spekulasi negatif kerana dibimbangi boleh mencemar ketelusan dan keadilan keputusan rayuan tersebut.
Pendedahan ini juga memberikan impak negatif terhadap profesion peguam kerana peguam perlu bertindak secara integriti dan digniti sepertimana yang termaktub dalam Legal Profession (Practice and Etiquette) Rules 1978.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: