Update Trump dan ‘pembela agama’ di Malaysia adalah kembar >> Berita Malay 18


 
Selain menyemarakkan kebencian dan permusuhan, penyokong Trump dan kumpulan yang mengaku pembela agama Islam' di Malaysia sebenarnya tidak mempunyai idea bernas untuk pembaikan masyarakat.
Pembela-agamaOleh Rozhan Othman
Ketika Presiden Doland Trump cuba mengenakan sekatan kemasukan orang dari beberapa negara Islam ke Amerika Syarikat, orang Islam di Malaysia turut merasa marah dengan tindakan itu.
Demikian juga, sentimen Islamofobia yang dimainkan Trump membuatkan ramai orang Islam resah.
Laporan dari berbagai sumber menunjukkan peningkatan jenayah kebencian yang mensasarkan orang Islam sejak Trump menjadi presiden. Ini termasuklah pembakaran beberapa buah masjid di AS.
Jika orang Islam di Malaysia marah dengan perkembangan di Amerika Syarikat, eloklah mereka turut menilai perkembangan di tanah air sendiri.
Sebenarnya keadaan di kalangan orang Islam sendiri di negara kita tidaklah banyak berbeza. Semakin banyak NGO dan juga parti politik yang mendakwa membela Islam yang menggunakan sentimen xenofobia serta sinofobia (takut pada orang Cina) dan fobia terhadap agama lain.
Ada di antara golongan ini mengutarakan pendirian bahawa bangsa lain adalah pendatang dan lebih suka jika mereka diusir ke negara asal mereka. Ada di antara golongan ini memomokkan seolah-olah kedudukan Islam akan terancam jika berlaku perubahan kepimpinan dan pemerintahan di negara ini.
Seperti Trump, NGO dan parti politik “pembela agama” ini menggunakan kebencian dan ketakutan sebagai mesej teras mereka. Bahasa yang mereka gunakan bertujuan menyemarakkan permusuhan.
Caci-cerca, ugut-mengugut serta kecam-mengecam adalah gaya utama mereka. Sesiapa yang tidak bersetuju dengan mereka akan dilabel sebagai “liberal”,
pengkhianat, munafiq dan musuh.
Sebenarnya konsep “ketuanan” yang dibawa para “pembela agama” ini tidaklah berbeza dengan konsep “America first” yang dibawa Trump. Gaya serta pendekatan mereka pun hampir sama.
Jika kita perhatikan dengan teliti, kita dapat lihat bahawa Trump dan “pembela agama” ini seolah-olah saudara kembar. Bezanya mereka memakai kopiah, serban dan jubah sedangkan Trump memakai tali leher dan jaket.
Jika Trump suka meraba-raba wanita, golongan “pembela agama” ini lebih cenderung untuk melempang orang dan mengeluarkan “fatwa”.
Tidak keterlaluan jika kita kata Trump sebenarnya mengikut atau meniru gelagat kembar mereka dari kalangan “pembela agama” atau tindakan Trump merupakan reaksi balas dendam.
Jika orang Islam di Malaysia merasa marah dan resah dengan tindak-tanduk Trump, bagaimana pula mereka boleh menyepikan diri bila golongan seagama mereka bertindak sedemikian?
Adakah mereka menganggap sesuatu pemesongan salah hanya bila dilakukan Trump tetapi tidak merasakan ia salah bila dilakukan rakan seagama mereka sendiri?
Jika mereka boleh melihat betapa terpesong pendirian serta tindak-tanduk Trump, adakah mereka tidak dapat melihat pemesongan yang dilakukan oleh golongan “pembela agama” ini?
Jenis Islam dibawa ‘pembela agama’
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: