Update Azmin cukuplah jangan letihkan rakyat >> Berita Malay 18

MSO

Bila PKR tidak serit dan seakan mengalpakan apa yang berlaku dan terus memujuk Pas untuk bersama dalam satu ketumbukan bagi menentang BN, orang yang masak politik bersetuju dengan usaha berkenaan. Itulah politik matang, dan mengesahkan bahawa politik adalah sebuah games.

Sebab itu, bila ada orang menolak Dr Mahathir Mohamad untuk bersama Pakatan Rakyat (kini Harapan) saya merasakan tindakan itu kurang cerdik dan mereka bukan berada dalam sebuah games politik. Dr Wan Azizah Wan Ismail dan anaknya Nurul Izzah Anwar pada mulanya juga menolak huluran tangan Dr Mahathir.

Tetapi setelah diberi pencerahan dan jaminan Dr Wan Azizah akur dengan huluran salam Dr Mahathir. Tetapi sebahagian kumpulan Orai masih marah dan tidak mahu memaafkan Dr Mahathir atas kesalahan lampau. Tidak mengapa kerana mereka bukan berada dalam games, tetapi di luar pentas politik yang menuntut kebijaksanaan. Orang yang berada di luar politik memang begitu.

Dalam politik kalau ada dendam ia tidak akan membawa kemenangan. Menghitung hal masa lampau menyebabkan gelap masa depan.

Kita faham kenapa itu berlaku kerana emosi mengatasi rasional politik. Dalam politik rasional lebih baik dari emosi kalau mahu menang dan berjaya.

Bagaimana pun senario itu berlainan dengan usaha Azmin Ali yang beriya-iya untuk mengajak Pas untuk bersama PKR - Harapan. Perlu disedari keadaan Pas berbeza jauh dengan keadaan Dr Mahathir. Ini perkara yang perlu di dignosiskan.

Dr Mahathir tidak bersalah kepada PKR, tetapi dia bersalah dengan sebilangan orang dalam PKR seperti Dr Wan Azizah Nurul Izzah dan sanak saudaranya yang kecewa dan sedih dengan perilaku sadis politiknya terhadap Anwar sebelum ini. Sebaliknya Dr Mahathir tidak bersalah dengan Pakatan Rakyat, DAP, Amanah.

Sepatutnya kesilapan dilakukan Dr Mahathir itu termaaf dengan apa yang dilakukan Najib Razak selepas itu. Bukankah episod pemenjaraan Anwar yang pertama sudah selesai dan pemenjaraan kedua beliau kini adalah episod kedua yang tidak ada kena mengena lagi dengan Dr Mahathir? Di bawah Dr Mahathir, Anwar terhukum kerana penyalahgunaan kuasa, di bawah Najib kerana liwat.

Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: