Update 5 PERKARA INI JANGAN DIBUAT SELEPAS MAKAN >> Berita Malay 18

\




Orang kata sudah kenyang makan, jangan terus tidur. Lagi-lagi musim raya ni kan.. Nanti boleh gemuk.

Betul ke? Ini merupakan antara perkara yang tidak seharusnya anda lakukan selepas makan.

1. Jangan makan buah lepas makan.


Sering kali buah-buahan disajikan sebagai dessert dan pencuci mulut selepas makan. Tapi tahukah anda, sebenarnya buah-buahan harus dimakan sebelum mengambil makan berat. Ini adalah kerana buah-buahan tersebut akan membantu proses pencernaan melalui karbohidrat dan vitamin yang yang terkandung di dalamnya. Vitamin-vitamin itu akan membantu usus-usus kecil mencerna makanan yang dimakan.

Jika buah-buahan diambil selepas makan, proses pencernaan tersebut menjadi lambat kerana pergerakannya terhalang dengan makanan-makanan yang baru dimakan. Haaa…itu yang boleh jadi kembung perut dan diarrhea tu. Hakikatnya, Islam juga menganjurkan makan buah dahulu sebelum makan makan berat.


2. Jangan minum air sejuk.


Ya. Air sejuk memang sedap diminum lagi-lagi untuk hilangkan pedas lepas makan tu kan.. Tapi, sebenarnya kalau minum air sejuk lepas makan pun boleh mengganggu proses pencernaan. Air sejuk bukan sahaja boleh mengecutkan usus, tapi ia juga membekukan partikel makanan yang mengandungi minyak. Jika proses pencernaan terganggu, ia sekaligus menggangu metabolisme dalam tubuh.


3. Jangan tidur.


Biasalah..bila dah kenyang mesti mengantuk. Tapi, jangan terus tidur ya! Sebabnya proses penyerapan makanan akan menjadi lambat apabila manusia tidur. Jadi, macam mana usus nak buat kerja kan? Mesti terganggu. Ini juga merupakan salah satu faktor penyumbang obesiti kerana lemak dan kalori tidak dicerna dengan baik.


4. Jangan mandi.


Kenapa mandi pun tak boleh? Ini kerana suhu air yang sedikit rendah berbanding suhu bilik boleh menaikkan aliran darah ke kaki, tangan dan badan. Keadaa ini menyebabkan kekurangan darah di bahagian perut dan memberi gangguan kepada penyerapan nutrisi makanan.


5. Jangan bersenam.


Jika nak diikutkan, kita dianjurkan bersenam sekurang-kurangnya tiga kali sehari. Tapi, janganlah pula terus bersenam lepas makan. Sekurang-kurangnya mestilah selepas 2 jam makan baru boleh bersenam. Mana taknya, jika perut penuh kemudian mahu membuat aktiviti berat sudah pasti anda akan berasa loya dan jangan tak tahu bersenam selepas makan mampu meningkatkan risiko trauma dan sawan. Kan bahaya tu..

Jadi, selain mengamalkan pemakanan sihat, perkara-perkara seperti ini seharusnya diberi perhatian sekaligus dapat membebaskan tubuh badan dari sebarang penyakit. Selamat mencuba!


Subscribe to receive free email updates: