Update Pejabat Agama diceroboh, kertas ujian UPPK 2017 hilang, JAKIM keluarkan jadual baru >> Berita Malay 18

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) melalui satu kenyataan media dalam laman webnya memaklumkan kepada semua Agensi Bertanggungjawab pelaksanaan KAFA seluruh Malaysia dan semua pihak yang terlibat berhubung perubahan jadual peperiksaan UPKK bagi tahun 2017 yang dijadualkan pada 2 hingga 5 Oktober 2017.

Perubahan tersebut terpaksa dilaksanankan setelah pihak Jakim menerima laporan bahawa telah berlaku kejadian pecah masuk di Bahagian Pendidikan Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) pada 28 September 2017 yang mengakibatkan kehilangan tiga (3) kertas soalan bagi tiga (3) subjek peperiksaan UPPK 2017. Jabatan Agama Islam Melaka telah membuat laporan kepada Pihak Berkuasa untuk menjalankan siasatan mengikut peruntukan undang-undang.

Sehubungan itu, Jakim memaklumkan perkara yang berlaku tidak akan menjejaskan pelaksanaan peperiksaan UPKK 2017 kerana Jakim telah menyediakan set soalan kedua bagi subjek-subjek tersebut. Bagi memastikan kelancaran peperiksaan UPKK 2017 penyusunan jadual baru adalah seperti berikut:

Sumber: JAKIM

Subscribe to receive free email updates: