Update @RafiziRamli Hendak Sekolahkan Siapa Sebenarnya Kalau Beliau Sendiri Cakap Macam Tak Sekolah? >> Berita Malay 18


Hari ini Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli mengadakan Sidang Media tidak seperti biasa. Selain daripada terlewat beberapa jam daripada masa yang dirancang, Sidang Media hari ini penuh dengan maki hamun. 

Mungkin terlalu kecewa dengan serangan balas yang dilakukan oleh Pegawai Khas Perdana Menteri, Dati Rizal Mansor dan blogger terkenal Lim Sian See, tidak kurang 50 kali perkataan bodoh disebut oleh Rafizi Ramli.

Tujuan Sidang Media hari ini adalah untuk menjawab pertuduhan daripada Dato Rizal Mansor yang beliau gelar 'Pembantu Rosmah' dan 'Skandal MAS'. Namun selepas kebih kurang 1 jam 30 minit beliau memaki hamun, beliau terlupa perihal isu kedua iaitu 'Skandal MAS'.

Terdapat beberapa kebodohan ditunjukkan oleh Rafizi Ramli di dalam Sidang Video berkenaan. Pertama, berkenaan dengan tuduhan beliau menggunakan syarikat milik beliau KEIP Resources Sdn Bhd untuk mengambil untung dengan membekalkan pekerja kepada Invoke Solition Sdn Bhd (Invoke), Rafizi Ramli berkata ianya adalah untuk mengelak daripada pelbagai tekanan darioada pihak berkuasa untuk membunuh syarikat berkenaan.

Ia juga bagi melindungi kerahsiaan dan keselamatan pekerja-pekerja Invoke. Bukankah ini alasan yang bodoh? Siapakah yang mendedahkan senarai nama dan gaji kakitangam Invoke? Bukankah Rafizi Ramli?

Kedua, Rafizi Ramli mengatakan bahawa KEIP tidak ada kena mengena dengan Invoke. Oleh itu sebarang tindakan ke atas Invoke tidak akan melibatkan KEIP. Kenapalah bidoh sangat si sotong ini. Bukankah kedua-dua syarikat ini milil beliau dan beliau adalah pemegang saham terbesar. 

Tambahan lagi, KEIP adalah satu-satunya pelanggan Invoke. Apa pula tidak ada kena mengena. Inilah sebabnya urusniaga ini dipanggil Rafizi Ramli berniaga dengan Rafizi Ramli. Senarang tindakan ke atas Invoke pasti akan melibatkan KEIP. Tidakkah RafizRamli pernah mendengar terma 'related party transaction' dalam Accounting 101?

Adakah Rafizi Ramli fikir apabila Kerajaan bertindak ke atas Invoke, KEIP akan terlepas? Bukankah kakitangan KEIP adalah juga kakitangan Invoke? KEIP mempunyai 90% pemegang saham yang sama dan KEIP adalah satu-satunya pelanggan Invoke? Bodoh!


Ketiga, Rafizi Ramli juga telah menunjukkan kepada kita inbois darioada KEIP mengenakan caj yuran pengurusan. Ini bermakna KEIP telah mengambil untung daripada Invoke. Namun begitu, inbois di atas tidak menunjukkan KEIP mengenakan sebarang cukai GST walaupun jualan (revenue) KEIP sudah melebihi RM500 ribu. 

Ini bermakna juga KEIP adalah diwajibkan mendaftar dengan Jabatan Kastan dan Eksais Di Raja Malaysia untuk mengutip cukai GST. Rafizi Ramli telah melanggar undang-undang oercukaian di sini dan Jabatan Kastam wajib mengambil tindakan ke atas beliau.

Keempat, Rafizi juga mengesahkan bahawa sebanyak RM775 ribu yang diketakkan di dalam invoke terdiri daripada saham terbitan sebanyak RM250 ribu dan selebihnya adalah 'shareholder's advance atau pinjaman dari beliau sebagai pemegang saham sebanyak RM500 ribu.

Ini bermakna Rafizi Ramli menjalankan Invome sebagai entiti perniagaan dan Invoke bertanggungjawab untuk membayar kembali RM500 ribu pada bila-bila masa. Jadi tidak betullah dakwaan Rafizi Ramli sebelum ini bahawa beliau menderma duit simpanan beliau kepada Invoke.

Kesimpulannya, di mana fitnah Dato Rizal Mansor kepada Rafizi Ramli?

1. Syarikat Invoke bayar Syarikat KEIP Resources. 

2. Siapa pemilik 99% saham Invoke? Rafizi Ramli.

3. Siapa pemilik 99% saham KEIP? Rafizi Ramli.

4. Siapa yang tandatangan cek Invoke dan siapa yang tandatangan cek KEIP? Rafizi Ramli.

5. Siaoa yang bodoh sebenarnya? Rafizi Ramli la.

Subscribe to receive free email updates: