Update VIDEO: Gila betul. Lelaki ini buat provokasi untuk membuat harimau marah >> Berita Malay 18

 28/9/17

Pria di China berlagak gila dan bertingkah seperti monyet untuk menarik perhatian harimau (Foto: Shanghaiist)
Lelaki di China berlagak gila dan bertingkah seperti monyet untuk menarik perhatian harimau (Foto: Shanghaiist)

GUIZHOU – Entah apa yang ada di fikiran seorang pengunjung zoo di Guizhou, China. Lelaki itu secara tiba-tiba berlagak menirukan gerakan seekor monyet di depan kandang harimau. Akan tetapi, aksi lelaki yang tidak diketahui namanya itu tidak dihiraukan oleh sang predator. 

Sepertinya, lelaki itu bosan ketika melihat beberapa ekor harimau, yang dikenal buas di alam liar itu, hanya berdiam diri saja di dalam kandang. Entah ingin menghibur atau ingin memancing kemarahan harimau-harimau itu, ia mulai berlagak sedikit gila.

Diwartakan Shanghaiist, Khamis (28/9/2017), lelaki itu melompat-lompat dan menggerakkan tangannya dengan cepat. Ia mungkin berfikir dengan cara berperilaku mirip monyet, hewan-hewan itu akan datang mendekat hingga ke pembatas. 

Sayangnya, aksi konyol itu tidak menghasilkan apa-apa. Malahan, lelaki itu terlihat seperti orang bodoh. Mungkin saja, harimau-harimau itu punya kegiatan lain yang lebih bermakna daripada memperhatikan aksi gila seorang pengunjung. 

Apa pun motifnya, lelaki itu sebenarnya boleh saja dianggap melanggar peraturan yang berlaku umum di zoo. Tidak jauh dari tempatnya berdiri, tertempel sebuah peringatan bahwa menggoda atau memprovokasi hewan di zoo sangat tidak disarankan kerana dapat membahayakan keselamatan diri. 

Untungnya, tidak ada respons dari harimau itu sehingga tidak ada yang cedera. Lelaki itu juga tidak menderita luka, tetapi mungkin ia akan menderita malu seumur hidup, andai wajahnya dalam rakaman video yang menjadi viral tersebut tidak disamarkan. 
 Sumber: Shanghaiist/Youtube

Subscribe to receive free email updates: