Update KPM pelawa warga pendidik lontar idea isu disiplin murid >> Berita Malay 18

MUAR 30 Sept. – Kementerian Pendidikan sedang giat mengumpul idea serta pandangan daripada guru-guru serta pihak yang berkaitan dalam meningkatkan keperibadian pelajar dan membentuk sahsiah mereka di samping menumpukan aspek kecemerlangan akademik.

Menterinya, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, semua warga pendidik terutamanya guru dipelawa untuk melontarkan idea atau pandangan ekoran kebimbangan terhadap apa yang berlaku melibatkan golongan tersebut sejak kebelakangan ini.

Menurutnya, terdapat guru-guru yang berkhidmat lebih 25 tahun di sekolah dan mereka sudah melihat pelbagai perkara yang berlaku serta mempunyai pandangan terhadap apa yang perlu dilakukan untuk mem­bentuk sahsiah pelajar.

“Maksudnya, mereka boleh bagi pandangan sebab ada guru yang sudah 25 tahun di se­kolah, dia boleh nampak apa sebenarnya benda yang ada di situ dan misalnya kalau perlu diubah perkara-perkara tertentu serta kalau tak diubah apa implikasinya.

“Malah, mereka pun sebe­narnya tahu macam mana nak membina sebuah identiti yang lebih lengkap tak kira sama ada guru itu (berkhidmat) di bandar atau di luar bandar,” katanya sele­pas merasmikan program Guru Pembina Negara Bangsa Parlimen Bakri, Muar, Ledang dan Pagoh di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Maharani di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Mahdzir berkata, pihaknya tidak perlu menu­buhkan jawatankuasa tertentu untuk mengumpul data atau idea berkenaan sebaliknya dilakukan secara terbuka bagi memberi peluang kepada semua pihak terutamanya guru-guru terlibat.

“(Pengumpulan) ini kita bu­at secara umum kerana kita sudah ada ketua pengarah, tim­balan ketua pengarah di kementerian dan kita juga ada pengarah-pengarah bahagian yang bermakna mereka boleh membantu mengambil peranan menerima idea daripada guru-guru terlibat.

“Guru yang mempunyai idea pula boleh memberi sum­bangan mereka kepada kita sama ada dalam bentuk e-mel, pernyataan bertulis dan sebagainya supaya kita boleh tengok apa sebenarnya yang diperlukan,” katanya.


Subscribe to receive free email updates: