Update [BENTONG] KAF MEMPERLUAS PROGRAM KOMUNITI, SEDIAKAN POLIS DI FELDA >> Berita Malay 18


KAF memperluas program komuniti, sediakan polis di Felda


Kami Anak Felda (KAF) akan memperluas program komuniti Felda bersama Polis Diraja Malaysia (PDRM) di 11 wilayah di negara pada tahun ini bagi memberi kesedaran berhubung pencegahan jenayah kepada masyarakat

Pengerusi Biro Ekonomi Kami Anak Felda (KAF), Datuk Amizar Abu Adam berkata, program tersebut membolehkan pihak polis dan masyarakat sentiasa menjalin kerjasama memerangi jenayah khususnya dadah secara holistik dan agresif.

Menurutnya, program itu akan diteruskan di kesemua wilayah Felda pada tahun ini untuk membantu mewujudkan rakan kongsi yang lebih efektif dengan masyarakat untuk mengenal pasti dan memerangi jenayah.

“Polis dan komuniti Felda mempunyai satu jaringan yg cukup baik kerana tanggapan masyarakat kepada polis ada pelbagai segemen namun bagi kita warga komuniti Felda kita nak mempositifkan pandangan komuniti Felda kepada polis yang sentiasa membantu kita di kala susah dan senang.

“Program yang dianjurkan pada hari ini merupakan lonjakan pertama dan kita lancarkan program ini di 11 wilayah Felda kerana komuniti Felda dan polis sangat memerlukan yang memberi impak positif kepada masyarakat felda terutamanya generasi baharu,” katanya pada sidang media selepas Program Komuniti PDRM bersama Komuniti Felda di Dewan Seberguna Felda Sungai Kemahal, Bentong di sini, semalam.

Program yang dianjurkan oleh Kawasan Rukun Tetangga dan Kami Anak Felda dengan kerjasama PDRM Daerah Bentong turut dihadiri oleh Pemangku Ketua Polis daerah Bentong, Deputi Superintenden Zainudin Abdul Hamid dan Pengerusi Kawasan Rukun Tetangga (KRT) Felda Sungai Kemahal, Mohamed Shaipudin Baba.

Amizar berkata, walaupun indeks jenayah dadah di Felda semakin menurun berbanding 10 tahun lepas, namun komuniti Felda dan pihak polis sentiasa melakukan pemantauan agar jenayah dadah dapat dibebaskan di negara ini.

“Walaupun perununan nampak ketara ada penuruman mengenai gejala dadah, kerja tetap tidak boleh berhenti... Komuniti Felda akan sentiasa dengan warga pdrm tidak pernah berhenti sebab felda merupakan salah satu kawasan panas jenayah dadah….

“Sebab di Felda terdapat banyak ladang ladang yang jauh dari pandangan orang, Jadi, ramai orang bukan tahu apa mereka buat di ladang tetapi walau bagaimapun hasil didikan daripada pihak polis nampak keberkesanannya kerana statistik dadah semakin menurun di Felda,” katanya.

Sementara itu, beliau berkata pihaknya mempunyai pelbagai perancangan yang akan dilaksanakan bersama masyarakat melalui program komuniti Felda bersama dengan PDRM.

“Program komuniti Felda bersama polis kita memberi tumpuan terhadap jenayah dadah seperti memberi ceramah tentang bahayanya dadah serta kita adakan acara sukan untuk golongan belia bagi mengeratkan hubungan mereka dengan pihak polis.

“ini juga adalah platform untuk merapatkan hubungan di antara polis dengan masyarakat setempat dari segenap lapisan umur dan apa yang kita harapkan agar melalui program ini serta perancangan yang diatur tema komuniti Felda dan polis bersama cegah jenayah akan dapat direalisasikan,” katanya.


Subscribe to receive free email updates: