Update Hang Tuah melawan kleptokrat: Sebuah interpretasi dialektikal >> Berita Malay 18

Apabila saya berbicara tentang Hang Tuah, ada tiga perkara yang orang selalu diperkatakan:
Pertama, adakah Hang Tuah itu benar-benar wujud?
Kedua, dan tidak lari dari kerangka pemikiran berasaskan kaum dalam masyarakat kita, adakah Hang Tuah itu Melayu ataupun Cina?
Ketiga, perihal Hang Tuah membunuh Hang Jebat.
Apabila saya terbitkan artikel Hang Tuah yang pertama tidak lama dahulu, saya perhatikan bahawa ramai komentator tidak terlepas daripada tiga perkara ini apabila berbincang tentang Hang Tuah.
Persoalan sama ada Hang Tuah itu benar-benar wujud atau tidak terpaksa saya biarkan untuk diperdebat oleh sejarawan dan ahli arkeologi. Saya tidak mempunyai ilmu dan kemahiran dalam lapangan itu.
Ada yang berkata bahawa, buat apa peduli jika mungkin Hang Tuah ini tidak wujud dan hanya cerita rekaan semata-mata?
Saya rasa pendapat sedemikian tidak larilah daripada pandangan bahawa karya-karya agung seperti Ramayana dan Xi You Ji (Journey to the West) adalah cerita rekaan semata-mata, maka tiada sebarang pengajaran diperoleh daripada mereka yang terpahat dalam jiwa masyarakat kita selama ini.
Tidak sama sekali.
Dalam Pengenalan beliau kepada Hikayat Hang Tuah, Dr. Kassim Ahmad menulis:
“Soal-soal apakah Hang Tuah dan Hang Jebat betul-betul ada, apakah cerita ini benar-benar berlaku dan sebagainya bukanlah soal-soal yang kena pada tempatnya….Hikayat Hang Tuah ialah sebuah epik Melayu. Di dalamnya telah dilahirkan cita-cita dan kebesaran bangsa Melayu. Ia telah mencatatkan riwayat hidup bangsa ini dari sejak mulanya, melewati zaman pembangunannya, lalu ke zaman kebesarannya, lalu ke saat nahasnya…Tokoh utamanya Hang Tuah, mewakili bangsa itu sendiri – cita-citanya, kebolehannya dan sikap hidupnya…”
Kita perlu faham bahawa Hikayat Hang Tuah bukan sekadar biografi tetapi ia juga merupakan sebuah rekod sejarah idea tamadun Melayu.
Saya suka memetik kata-kata watak Shima dalam filem XX Ray 2 apabila ditanya sama ada Hang Tuah ini hanyalah sekadar mitos yang tidak wujud. Jawabnya; Hang Tuah existed and will always exist in the Malay soul. (Hang Tuah wujud dan akan sentiasa wujud dalam jiwa Melayu).
Soal kedua itu tentang samada Hang Tuah Cina atau Melayu, saya sekadar menjawab melalui catatan Hikayat Hang Tuah bahawa ibu bapanya bernama Hang Mahmud dan Dang Merdu yang asalnya tinggal di Sungai Duyung dan kemudiannya berpindah ke Bentan kerana faktor ekonomi. Tapi yang menariknya Hang Tuah mempunyai seorang ayah angkat Cina semasa di Melaka. Dia juga pernah diambil menjadi anak angkat oleh orang-orang besar di India, di Arab, dan di Eropah. Ini menunjukkan sikap inklusif serta berhemah pahlawan Melayu terunggul kita sehingga disenangi orang waima dari bangsa lain sekalipun.
Soal ketiga tidak kurang kompleksnya kerana masing-masing ada pandangan mereka terhadap pertarungan Tuah dan Jebat itu. Inilah persoalanan yang saya ingin bincangkan dalam perenggan-perenggan seterusnya.
Interpretasi konvensional pertarungan Tuah-Jebat
Pertarungan tersebut yang merupakan antara babak penting lagenda Hang Tuah juga menjadi titik perdebatan falsafah Melayu tentang hubungan rakyat dan kerajaan.
Asasnya, ada dua interpretasi yang popular.
Pertama, interpretasi konservatif yang memandang kepada Hang Tuah sebagai ikon konservatif yang setia kepada raja walau apa jua keadaan. Catatan Muzium Negara mengisahkan Hang Tuah sebagai menjadi ikon sepanjang zaman “bukan sahaja sebagai seorang pahlawan yang gagah berani tetapi juga kerana sifat taat setianya kepada raja sehingga sanggup berkorban apa saja untuk baginda.”
Dr. Shaharuddin Maaruf dalam kajian beliau tentang “Konsep Wira Dalam Masyarakat Melayu” menyifatkan falsafah hidup Hang Tuah sebagai, “Dipengaruhi oleh taat setia yang membuta tuli kepada tuannya.”
Interpretasi kedua, saya takrifkan sebagai interpretasi borjuasi bagi pihak yang melihat kepada Hang Tuah sebagai hamba feudal yang setia buta kepada raja. Hang Jebat dalam pandangan ini diangkat sebagai ikon revolusioner yang berani menentang raja yang jahat.
Siapa boleh lupa semangat Hang Jebat yang diwatakkan oleh Allahyarham Ahmad Mahmud begitu dramatis bersyarah kepada rakan-rakannya tatkala dia ingin pergi membalas dendam kematian Tuah di tangan sultan: “Suatu masanya nanti kalau siapa bertanya kenapa Jebat menderhaka. Tentu orang akan menjawab: kerana rajanya yang tidak adil!”
Raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah menjadi sinonim dengan perbuatan ‘khianat’ ke atas raja atau sultan. Ia menjadi sebuah justifkasi untuk bersikap ingkar ke atas raja oleh masyarakat Melayu.
Ingat lagi filem Aziz M Osman, XX Ray 2 di mana hero zaman modennya, Amir, apabila terhumban ke Melaka kurun ke-15, di saat Hang Tuah dan Hang Jebat sedang bertarung, ingin campur tangan menghalang Tuah membunuh Jebat. Katanya “sejarah telah membuktikan yang Jebat membela kebenaran…malah dia penentang tradisi pemerintah yang memerintah ikut hawa nafsu, dia pengasas demokrasi!”
Kedua-dua interpretasi konservatif dan borjuasi ini tidak berlaku adil kepada Hang Tuah dalam Hikayat.
Interpretasi dialektikal: Meletakkan Hang Tuah pada zamannya
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: